Formatia - Genesis( Fenomenele de succes a rock-ului ale anilor 70, 80 si 90)
In 1967, Peter Gabriel si Tony Banks au pus bazele formatiei Genesis, pe cand erau doar studenti la Charterhouse School. Formatia initiala era alcatuita din Peter Gabriel (voce), Mike Rutheford (bass) si Chris Stewart (tobe).
Unul dintre cele mai de succes fenomene rock ale anilor `70, `80 si `90, longevitatea grupului Genesis a fost depasita doar de grupuri precum the Rolling Stones sau the Kinks, pe tot acest parcurs trupa reprezentand un podium de lansare a unor superstaruri precum Peter Gabriel sau Phil Collins. Bazele grupului au fost puse incepand cu Garden Wall, o trupa fondata in 1965 la liceul Charterhouse School din Godalming de catre tinerii de numai 15 ani, Peter Gabriel si Tony Banks. In acelasi liceu colegii lor Michael Rutherford si Anthony Phillips faceau parte dintr-o alta trupa numita Anon. Cele doua grupuri au fuzionat dupa terminarea studiilor, Gabriel, Banks, Rutherford si Phillips, alaturi de bateristul Chris Steward constituindu-se in grupul numit the New Anon si inregistrand un demo compus din 6 cantece, scrise in intregime de catre Rutherford si Phillips.
Producatorul Jonathan King le-a descoperit muzica si a facut tot posibilul ca trupa sa continue sa lucreze in studio pentru a-si imbunatati sunetul. Tot King este de asemenea responsabil de schimbarea numelui in Genesis. Prima sesiune de inregistrari pentru Genesis este datata decembrie 1967. Melodia cu care au debutat este „The Silent Sun”, lansata in februarie 1968, insa fara sa atraga atentia unui segment major de public. Un al doilea cantec este „A Winter’s Tale”, inregistrat imediat dupa plecarea lui Chris Steward. Inlocuitorul sau, John Silver, apare chiar la timp pentru a participa in vara la primele inregistrari de studio pentru primul LP Genesis. Ulterior King va suprapune pieselor trupei un acompaniament orchestral, pentru a forma un sunet asemanator lui Moody Blues, albumul rezultat fiind intitulat „From Genesis to Revelation” si scos pe piata in martie 1969.
Puternic ancorati in activitatea muzicala, baietii de la Genesis au hotarat sa isi incerce norocul ca trupa profesionista; aceasta hotarare a coincis insa cu plecarea lui Silver, inlocuit de John Mayhew. Primul concert platit a avut loc in septembrie 1969, urmatoarele luni trupa concentrandu-se pe lansarea unui material nou. In scurta vreme Genesis urma sa devina una dintre primele trupe care semneaza cu Charisma. In primavara aceluiasi an au inregistrat cel de-al doilea album intitulat Trespass. Genesis a trecut prin schimbari radicale in randul membrilor, in iulie 1970 Phillips a renuntat sa mai cante ca urmare a crescandei sale fobii de scena, fiind apoi urmat de catre Mayhew.
La acel moment a intrat in scena Phil Collins, copil vedeta devenit baterist, fost membru al trupelor Hickory si Flaming Youth. Formula Genesis a fost completata prin aducerea chitaristului Steve Hackett, fost membru al trupei Quiet World. Atat prezenta acestuia cat si cea a lui Collins au imbunatatit sunetul trupei, lucru resimtit prin lansarea urmatorului lor album Nursery Crime. Teatralismul lui Gabriel conferea originalitate prestatiei scenice din acea perioada a grupului, mai cu seama cand Gabriel incepuse sa faca din ce in ce mai mult uz de folosirea mastilor si a machiajelor, obisnuind sa povesteasca istorii pentru a obisnui publicul cu stilul lor oarecum ciudat.
Lansat in toamna lui 1972, „Foxtrot” reprezinta prima mare scanteie in istoria succesului trupei Genesis, si aceasta fara sa fie evaluata doar in termeni strict comerciali. Compozitia, mai ales in cazul „Supper’s Ready” se pastrase la fel de complicata ca in mai toate cazurile de rock progresiv, iar versurile atingeau complexitatea, fiind serioase si inteligente si concurand cu textelor slabe ale altor artisti. Prestatiile live ale lui Genesis devenisera legenda si ca urmare a imensei cereri, in august 1973, Charisma a lansat pe piata „Genesis Live”, album compus din melodii interpretate la spectacolele sustinute atat in Leicester cat si in Manchester si inregistrate in principal pentru o emisiune radiofonica din America. In 1973 apare „Selling England by the Pound”, cel mai complicat album al lui Genesis de pana acum.
Lansarea ambitiosului dublu LP „Genesis The Lamb Lies Down on Broadway” de la sfarsitul lui 1974 marcheaza culmea istoriei timpurii a grupului. In luna mai 1975 Gabriel anunta ca este pe cale sa paraseasca Genesis ca urmare a motivelor sale personale. Trupa incearca sa audieze cativa posibili inlocuitori, desi devine clar ca membrii ramasi il prefera in unanimitate pe Collins. Sub formula unui cuartet, Genesis revine in studiourile de inregistrare in luna octombrie 1975 pentru a incepe lucrul la noul lor album. „Trick of the Tail” ocupa locul trei in Anglia si pozitia 31 in America, cea mai inalta pozitie de pana atunci pentru unul dintre albumele Genesis, succes care avea sa-i uimeasca atat pe critici cat si pe fani care nu erau in stare sa conceapa Genesis fara Peter Gabriel.
Parea ca grupul este pe cale sa atinga un succes extraordinar prin albumul din 1977 „Wind and Wuthering”. Inainte de lansarea unui nou album live „Seconds Out” Hackett anunta plecarea sa, urmand ca in turneul american si european sa fie inlocuit de catre Daryl Steurmer. In 1978 Genesis lanseaza albumul „And Then There Were Three”, album care se dezice de rockul progresiv in favoarea unui sound pop mult mai lin, accesibil si mai putin ambitios. Dupa ce membrii se implica in multiple proiecte solo trupa se reuneste pentru albumul din 1980 „Duke”.
Transformarile continue in sunetul trupei ajuta Genesis sa devina un fenomen de amploare. Lansat la sfarsitul lui 1981, „Abacab” urma sa fie urmatorul succes iar „Genesis” din 1983 devine cel de-al doilea album vandut in Statele Unite in peste un milion de exemplare. Doi ani mai tarziu Genesis se autodepaseste cu cel mai de succes album al sau pana la acel moment – „Invisible Touch” – castigator al unui disc de platina. Lansarea acestuia a coincis cu cel mai mare turneu din istoria grupului, o serie de concerte in aer liber care au inclus grupul in randul altor cantareti faimosi: The Rolling Stones si The Grateful Dead. Albumul din 1991 „We Can`t Dance” a debutat in Anglia pe prima pozitie si a ajuns pe pozitia a patra in America, acesta urmand sa fie ultimul album al lui Collins alaturi de Genesis, locul sau fiind luat de Ray Wilson, solistul de la Stiltskin. In 1997 Genesis lanseaza „Calling All Stations”, un album in stil art rock. Din pacate nici criticii si nici fanii nu au fost prea entuziasmati de acest album al carui turneu promotional a fost in egala masura un insucces. In comparatie insa cu marea deziluzie „Calling All Stations” mult asteptatul set retrospectiv intitulat „Archives, Vol.1: 67-75” a fost bine primit de public.
SURSA 03
Genesis este o formaţie de rock englezească formată în 1967. Cu aproximativ 150 de milioane de albume vândute în întreaga lume, genesis este o trupă care a reuşit să ajungă în topul 30 al celor mai buni artişti ai tuturor timpurilor. În 1998, formaţia a câştigat un Perimu Grammy pentru cel mai bun videoclip muzical. Membrii formaţiei Genesis i-au inclus pe: Peter Gabriel, Mike Rutherford, Tony Banks, Steve Hackett şi Phil Collins, dintre care toţi au avut succes şi fără ajutorul formaţiei. Genesis a început să cânte încă din anii '60, ca o trupă de pop, cântând după stare, melodii cântate la sintetizatoare. După anii '70 au schimbat genul de la pop, la muzică de rock progresiv şi au început să creeze cântece cu structuri mai complexe şi instrumentaţie mai elaborată, în timp ce concertele aveau un ton mai scenic. Această fază secundă a fost caracterizată de performanţe înalte comparativ cu piesa de 23 de minute Supper's Ready şi, în 1974, în albumul concept The Lamb Lies Down on Broadway. În anii '80 formaţia creea o muzică pop mai accesibilă, bazată pe instrumente melodioase; această schimbare de direcţie i-a adus pe locul întâi primul lor album, Duke, în Marea Britanie şi primul lor single clasat pe locul întâi, "Invisible Touch" în Statele Unite.
Genesis au schimbat personalul de câteva ori. Collins în prealabil, toboşarul formaţiei, l-a înlocuit pe Gabriel acesta fiind solistul din faţă, în anul 1975, şi a fost înlocuit de fostul cântăreţ, Stiltskin, Ray Wilson pentru albumul din 1997, Calling All Stations. Datorită neajunsurilor comerciale ale albumului, formaţia a anunţat un hiat indefinit. În octombrie 2006, Collins, Rutherford şi Banks, s-au reunit pentru un turneu mondial.
Istoria
1967-1969
Trupa s-a format la sfârşitul anilor '60, când membrii fondatori, Peter Gabriel şi Tony Banks erau studenţi la Şcoala Charterhouse din Godalming. Ei proveneau din formaţiile şcolii: "The Garden Wall" şi "The anon", iar componenţa originară consta din: Peter Gabriel (voce), Anthony Phillips (chitară), Tony Banks (clape), Mike Rutherford (bass şi chitară) şi Chris Stewart(tobe). Genesis a înregistrat primul lor album în 1969, From Genesis to Relevation, după ce au fost descoperiţi de Jonathan King, un absolvent al Şcolii Charterhouse. King a fost scriitor şi producător de discuri, acesta având un single, şi în acelaşi timp un hit numit "Everyone's Gone to the Moon". King a numit formaţia Genesis (în română însemnând Geneza) redenumirea a avut-o pentru că "a crezut că este un nume bun ... sugerează începutul unui sunet şi unui sentiment nou". Albumul a fost scos de Decca Records. În timpul sesiunilor, Stewart a părăsit formaţia şi a fost înlocuit cu Jhon Silver. Formaţia a înregistrat o serie de cântece influenţate de stilul luminos pop al Bee Gees, una dintre formaţiile favorite ale lui King şi a Beatelşilor. King a asamblat piesa ca un album de concept, şi a adăugat aranjamente cu coarde în timpul producţiei. Primul lor single, "The Silent Sun", a fost lansat în februarie 1968. Albumul nu s-a vândut foarte mult, însă formaţia, sfătuită de King, a decis să facă o carieră muzicală. King încă deţine drepturile albumului From Genesis to Relevation care a fost re-lansat de multe uri sub o varietate de alte nume, incluzând: In The Beginning, where the Sour Turns to Sweet, Rock Roots: Genesis, ...And the Word Was, şi, cel mai recent The Genesis of Genesis. Silver a fost înlocuit de Jhon Mahyew înainte de a înregistra Trespass. Totuşi, într-un concurs alături de banda Smile, Gabriel a oferit slujba lui Roger Taylor, iar mai târziu lui Queen. Formaţia a asigurat un nou contract de înregistrare cu Charisma Records. Formaţia a construit o trecere prin performanţe live care aveau cunoscute melodiile hipnotice, întunecate şi bântuitoare.
Trespass a fost schema pentru albumele Genesis din anii '70 acestea fiind: de lungă durată, câteodată de operă, bucată şi reduse oocazional, şi numere cu haz, asemănptor cu stilul rockului progresiv cum ar fi King Crimson, Yes şi Gentle Giant. Trespass includea elemente de rock progresiv cum ar fi aranjamentele elaborate şi schimbări ale măsurii. Trespass are ca atracţie cântecul de 9 minute al lui Gabriel "The Knife", care arată "cum toate revoluţiile violente se sfârşesc inventabil cu o putere a dictaturii". 3 stări înfiorătoare şi repetatele frici de scenă au avut drept cauză plecarea lui Phillips în 1970. Phillips a înregistrat multe albume singur, printre care, The Geese and the Ghost, care îl are ca solist pe Phil Collins, şi membri rămaşi aveau dubi daca formaţia ar mai putea continua. totuşi membri rămaşi au decis să continue cu Phil collins la tobe şi Steve Hackett, fostul chitarist al Quiet World.
1970-1975
Collins şi Hackett au fpcut orimul lor debut cu un album înregistrat în 1971, pe albumul Nursery Cryme, care avea drept, calităţi epicul "The Musical Box" şi Collins a avut prima dată o performanţă vocală ca solist în "For Absent Friends". Foxtrot a fost lansat în octombrie 1972 şi conţinea ceea ce a fost descris ca "una dintre cele mai îndeplinite lucrări ale formaţiei", cântecul de 23 de minute "Supper's Ready". Cântece precum "Watcher of the Strikes" inspirate de Arthur C. Clarke au solidificat reputaţia ca scriitori şi cântăreţi. Prezenţa flamboiantă şi teatreală pe scenă a lui Gabriel care impunea schimbări numeroase de costume şi introducerea supranaturală, au făcut formaţia un act live. Genesis Live, înregistrat pe turul Foxtort, apărut în 1973. Selling England By The Pound prezent din noiembrie 1973 a fost lăudat de critici şi fani. Gabriel insista că albumul se numea Selling England By The Pound, în acel timp, referitol la sloganul Partidul Muncii(numele original fiind Labour Party), înloc să folosească limbaj orientat către Statele unite. Albumul contine piese precum "Fifth of Fifth"(5 din 5) şi "I Know What I Like (In Your Wardobe) (Ştiu Ce Îmi Place(În Dulapul Tău)"ş aceste cântece au făcut parte din repertoriul live al lui Genesis, Urcându-se pe locul 17 în tabelele Britanice. În această perioadă, Hackett devenise un utilizator neîntârziat al tehnicii de "ciupire" a chitării electrice, care a fost mai târziu popularizată de Eddie Van Halen la fel de bine ca sweep-picking, care a fost popularizată în anii '80 de Yngwie Malmsteen. Aceste tehnici de chitară erau încorporate în cântecul "Dancing with the Moonlit Kinght". În 1974, Genesis a iniţiat un dublu disc al albumului cocept The Lamb Lies Down on Broadway care a fost lansat pe 18 noiembrie. În contrast cu piesele de lungă durată caracterizate pe albumele predecesoare, The Lamb Lies Down On Broadway este o colecţie de piese scurte, conectate de un număr de segue. Povestea descrie o călătorie spirituală a lui Rael, la Puerto Rico despre tinereţea acestuia din New York City şi căutarea lui să stabilizeze libertatea şi identificarea. În timpul acestei aventuri, Rael întâlneşte câteva personaje ciudate incluzând pe Slippermen şi Lamia, cea din urmă fiind aleasă din mitologia greacă. Formaţia se îmbarca pentru un tur mondial pentru a promova albumul, cântat în întregime, cu naraţiunea lui Gabriel. În timpul performanţelor live, Genesis au fost întâitorii la folosirea laserelor pe scenă şi alte efecte de lumini, majoritatea fiind construite de tehnicianul german Theo Botschuijver. O unitate mânieră particularizată era folosită să schimbe lumina laserului, care îl lăsau pe Gabriel să ia cu sine audienţa cu diverse efecte de lumină. Creeând ambiţiosul The Lamb Lies Down On Broadway, relaţii încordate în formaţie, au apărut, particular între Banks şi Gabriel. Gabriel scria versurile, iar membri ceilalţi ai formiţiei scriau muzica, cu excepţia: "Counting Out Time"(Numărând timpul) şi "The Carpet Crawlers"(Căţărâtorii pe covoare). "The Light Lies Down On Broadway" avea co-autori pe Banks şi Rutherford. Celelalte secvenţe sonore sintetizate pământeşti şi cutremurătoarele laţuri de sticlă, din piesa "The Waiting Room"(Camera de Aşteptare) a inventat Enosificările, care erau produse de producătorul ambient Brian Eno.
În august 1975 rezultatul turului Lamb a rezultat că Gabriel a părăsit formaţia, deoarece se simţea înstrăinat de ceilalţi membrii ai formaţiei. Într-o scrisoare intitulată "Out, Angels Out", Gabriel a explcat că "vehiculul care l-au construit drept co-operativ pentru a servit la compunerea cântecelor devenind stăpânul nostru şi ne-a îngrădit în succesul pe care îl doream. A afectat atitudinea şi spiritul întregii formaţii. Muzica nu s-a uscat, şi încă îi respect pe ceilalţi muzicieni, dar rolurile noastre s-au stabilit cu greu. Collins a remarcat mai târziu că ceilalţi membrii"... nu a rămas împietriţi după plecarea lui Gabriel deoarece ştiam despre asta de o vreme." Formaţia a decis să continuie fără Gabriel.
Primul album al lui Gabriel, Peter Gabriel din 1977, conţinea single-ul "Solsbury Hill", o alegorie care se referea la plecarea sa din formaţie.
1976-1977
Formaţia a început audiţiile pentru solistul principal pentru a găsi un înlocuitor al lui Gabriel. Collins, care asigura acompanimentul vocal instruind înlocuirile retrospective. În cele din urmă, formaţia s-a decis să îl considere pe Collins drept solistul principal pentru albumul din 1976, A Trick of the Tail. Albumul a primit critici bune, şi a fost cel mai bine vândut în comparaţie cu celelate albume. Noul producător, David Hentschel, care a servit ca tehnician pentru albumul Nursery Cryme, i-au dat albumului o producţie sonoră mai clară. Critici au dat de seamă că Collins cânta mai mult ca Gabriel decât cânta Gabriel însuşi". În ciuda succesului albumului, formaţia a rămas preocuată de spectacolele live, care acum, lipseau schimbările de costume elaborate şi purtarea dramatică a lui Gabriel. Din timpul în care Collins a avut nevoie de un asistent pentru un toboşar secund în timp ce cânta, Bill Burford, toboşarul formaţiei Yes şi a King Crimson a fost angajat pentru turul din 1976. Prima performanţă a Genesis fără Peter Gabriel a fost pe 26 Martie 1976, în London, Ontario Canada.
Mai târziu, în acelaşi an, Genesis a înregistrat albumul Wind & wuthering, primul din cele 2 albume înregistrate la Relight Studios în Hilvarenbeek din Olanda. Lansat în decembrie '76 , albumul îşi luase numele de la novela lui Emily Brontё, Wuthering Heights din care ultimile rânduri -"cum ar putea să îşi imagineze cineva somnuri zgomotoase pentru somnorşii din acest Pământ liniştit"- care a inspirat titluril pieselor şapte şi opt. Wind&Wuthering are drept caracteristică cântecele "Blood on the Rooftops" şi "Afterglow". Formaţia a cântat cu noul manager Tony Smith, care a publicat toate subsecvenţele cântecelor lui Genesis prin compania sa, Hit &Run Music Publishing.
Pentru turul Genesis din 1977, antrenatul jazz-fusion Chester Thompson, un veteran al Weather Report şi Frank Zappa - şi-a luat îndatoria de toboşar. Collins sosea la spectacole diferit faţă de perofrmanţa teatrală a lui Gabriel, iar interpretările sale ale cântecelor mai vechi erau mai luminoase şi mai subtile. La show-l de reunire din 1982 al lui Milton Keynes, Gabriel a admins faptul că Collins cânta melodiile "mai bine", decât ar fi putut să le cânte el însuşi.
1978-1979
Urmărind plecarea lui Hackett, Rutherford a întrebuinţat chitara în studio iar formaţia era mai aproape de un echilibru de la fiecare membru la un creativ punct de vedere.
sursa:ipedia.ro
Dupa ce au ajuns la o intelegere cu Jonathan King, Genesis lanseaza primul album in 1969, "From Genesis to Revelation". In timpul inregistrarilor, Chris Stewart paraseste formatia fiind inlocuit de John Silver. King are o influenta nefasta asupra trupei iar Genesis rupe contractul cu el dupa ce primul album devine un esec.
Alaturi de un nou tobar, John Mayhew, Genesis obtine un contract cu casa de discuri Charisma Records. Se naste albumul "Trespass", iar Anthony Philips paraseste trupa in 1970, datorita unor probleme de sanatate. Plecarea lui Phillips a fost resimtita de Banks si Rutherford, care il considerau forta trupei considerand-ul de neinlocuit. Genesis a mers mai departe inlocuindu-l pe tobosarul John Mayhew cu Phil Collins in 1970. Steve Hackett a fost si el adus si el in trupa de Peter Gabriel.
Primul album in noua formula, "Nursery Crime", este lansat in 1971 si contine prima piesa interpretata vocal de Phil Collins, "For Absent Friends". Urmeaza albumul din 1972, "Foxtrot" care i-a propulsat pe membrii Genesis printre compozitorii si performer-ii respectati ai acelor vremuri.
A urmat albumul din 1973, "Selling England by the Pound" care a primit laude atat din partea criticilor cat si a fanilor. In aceasta perioada chiaristul Steve Hackett incearca noi tehnici de a canta.
Genesis se implica in alte proiecte ambitioase cum ar fi albumul "The Lamb Lies Down on Broadway"(1974). Peter Gabriel se indeparteaza de formatie, ajungand sa o paraseasca in 1975.
Trupa a inceput sa caute un nou solist dupa plecarea lui Gabriel. Phil Collins primeste misiunea de a cauta un inlocuitor pentru Peter Gabriel. Collins isi da seama, dupa cateva auditii, ca el este cel mai potrivit pentru rolul de solist. Membrii trupei nu erau convinsi ca Phil va putea umple golul lasat de Gabriel dar l-au ales intr-un final ca vocalist.
Collins s-a dovedit a fi perfect pentru rolul de solist Genesis. Primul album in noua formula: "A Trick of the Tail" s-a bucurat de succes dar Collins avea o noua problema: gasirea unui tobosar care sa-l inlocuiasca pe el. Acest nou tobosar s-a dovedit a fi Bill Buford (Yes). Trupa lanseaza in 1977 "Wind and Wuthering", albumul care contine piesele "Eleventh Earl of Mar" si "Afterglow".
Chitaristul Steve Hackett paraseste trupa datorita unor neintelegeri si se indreapta catre o cariera solo. Genesis devine astfel un trio. In 1978, trupa lanseaza "...And There Was Three...". Albumul marcheaza si o schimbare in directia muzicala a trupei. Genesis devine astfel o trupa difuzabila la radio. "And there was three" devine primul album care primeste discul de aur in SUA.
Dupa un divort dureros de sotia sa, Phil Collins incepe sa lucreze pentru un nou album "Duke". Albumul ajunge pe primul loc in Marea Britanie. Urmeaza in 1981, albumul "Acab". Albumul contine o colaborare cu Earth, Wind and Fire pe piesa "No reply at all".
In 1982 , Genesis lanseaza albumul dublu: "Three Sides Live" iar in cadrul unui concert la Milton Keynes Bowl a avut loc reuniunea trupei cu membrii fondatori Gabriel si Hackett.
Albumul "Genesis" este lansat in 1983 si a devenit albumul numarul 1 in Marea Britanie avand ca single-uri "Mama", "That's all" si "Home by the Sea".
Genesis au lansat cel mai bine vandut album al lor in 1986, "Invisible Touch". Albumul contine 5 single-uri de top 5 in topurile din SUA: "Throwing It All Away", "In Too Deep", "Tonight, Tonight, Tonight", "Land of Confusion" si "Invisible Touch".
A urmat, in 1991 albumul "We can't dance", acesta fiind ultimul album de studio care il includea pe Phil Collins. Album-ul s-a bucurat de succes mai ales datorita single-urilor: "Jesus He Knows Me", "I Can't Dance" si "No Son Of Mine". Intre timp, Collins se bucura de o cariera solo de succes, acesta ajungand si producator si actor.
Pe 1 decembrie 2005, trupa a emis un comunicat in care preciza ca nu exista planuri de reunire.
Discografie:
Live Over Europe - 2007
Turn It On Again [Tour Edition] - 2007
A Trick Of The Tail - 2005
Platinum Collection - 2004
Archives 2 - 2003
Genesis Archive 2: 1976-1992 - 2000
Turn It On Again: The Hits - 1999
Genesis Archive: 1967-1975 - 1998
Calling All Stations - 1997
The Way We Walk Vol. 2: The Longs - 1993
The Way We Walk, Vol. 1: The Shorts - 1992
We Can't Dance - 1991
Interview Picture Disc - 1987
Invisible Touch (Remastered) - 1986
Invisible Touch - 1986
Genesis - 1983
Three Sides Live - 1982
Abacab - 1981
Duke - 1980
And Then There Were Three - 1978
Seconds Out - 1977
Wind & Wuthering [2007 Remaster] - 1976
Wind & Wuthering - 1976
Trick Of The Tail - 1976
The Lamb Lies Down On Broadway - 1974
Genesis Live - 1973
Selling England By The Pound - 1973
Foxtrot - 1972
Nursery Cryme - 1971
Trespass - 1970
From Genesis to Revelation - 1969
And the Word Was - 1969
Where the Sour Turns to Sweet - 1969
Alaturi de un nou tobar, John Mayhew, Genesis obtine un contract cu casa de discuri Charisma Records. Se naste albumul "Trespass", iar Anthony Philips paraseste trupa in 1970, datorita unor probleme de sanatate. Plecarea lui Phillips a fost resimtita de Banks si Rutherford, care il considerau forta trupei considerand-ul de neinlocuit. Genesis a mers mai departe inlocuindu-l pe tobosarul John Mayhew cu Phil Collins in 1970. Steve Hackett a fost si el adus si el in trupa de Peter Gabriel.
Primul album in noua formula, "Nursery Crime", este lansat in 1971 si contine prima piesa interpretata vocal de Phil Collins, "For Absent Friends". Urmeaza albumul din 1972, "Foxtrot" care i-a propulsat pe membrii Genesis printre compozitorii si performer-ii respectati ai acelor vremuri.
A urmat albumul din 1973, "Selling England by the Pound" care a primit laude atat din partea criticilor cat si a fanilor. In aceasta perioada chiaristul Steve Hackett incearca noi tehnici de a canta.
Genesis se implica in alte proiecte ambitioase cum ar fi albumul "The Lamb Lies Down on Broadway"(1974). Peter Gabriel se indeparteaza de formatie, ajungand sa o paraseasca in 1975.
Trupa a inceput sa caute un nou solist dupa plecarea lui Gabriel. Phil Collins primeste misiunea de a cauta un inlocuitor pentru Peter Gabriel. Collins isi da seama, dupa cateva auditii, ca el este cel mai potrivit pentru rolul de solist. Membrii trupei nu erau convinsi ca Phil va putea umple golul lasat de Gabriel dar l-au ales intr-un final ca vocalist.
Collins s-a dovedit a fi perfect pentru rolul de solist Genesis. Primul album in noua formula: "A Trick of the Tail" s-a bucurat de succes dar Collins avea o noua problema: gasirea unui tobosar care sa-l inlocuiasca pe el. Acest nou tobosar s-a dovedit a fi Bill Buford (Yes). Trupa lanseaza in 1977 "Wind and Wuthering", albumul care contine piesele "Eleventh Earl of Mar" si "Afterglow".
Chitaristul Steve Hackett paraseste trupa datorita unor neintelegeri si se indreapta catre o cariera solo. Genesis devine astfel un trio. In 1978, trupa lanseaza "...And There Was Three...". Albumul marcheaza si o schimbare in directia muzicala a trupei. Genesis devine astfel o trupa difuzabila la radio. "And there was three" devine primul album care primeste discul de aur in SUA.
Dupa un divort dureros de sotia sa, Phil Collins incepe sa lucreze pentru un nou album "Duke". Albumul ajunge pe primul loc in Marea Britanie. Urmeaza in 1981, albumul "Acab". Albumul contine o colaborare cu Earth, Wind and Fire pe piesa "No reply at all".
In 1982 , Genesis lanseaza albumul dublu: "Three Sides Live" iar in cadrul unui concert la Milton Keynes Bowl a avut loc reuniunea trupei cu membrii fondatori Gabriel si Hackett.
Albumul "Genesis" este lansat in 1983 si a devenit albumul numarul 1 in Marea Britanie avand ca single-uri "Mama", "That's all" si "Home by the Sea".
Genesis au lansat cel mai bine vandut album al lor in 1986, "Invisible Touch". Albumul contine 5 single-uri de top 5 in topurile din SUA: "Throwing It All Away", "In Too Deep", "Tonight, Tonight, Tonight", "Land of Confusion" si "Invisible Touch".
A urmat, in 1991 albumul "We can't dance", acesta fiind ultimul album de studio care il includea pe Phil Collins. Album-ul s-a bucurat de succes mai ales datorita single-urilor: "Jesus He Knows Me", "I Can't Dance" si "No Son Of Mine". Intre timp, Collins se bucura de o cariera solo de succes, acesta ajungand si producator si actor.
Pe 1 decembrie 2005, trupa a emis un comunicat in care preciza ca nu exista planuri de reunire.
Discografie:
Live Over Europe - 2007
Turn It On Again [Tour Edition] - 2007
A Trick Of The Tail - 2005
Platinum Collection - 2004
Archives 2 - 2003
Genesis Archive 2: 1976-1992 - 2000
Turn It On Again: The Hits - 1999
Genesis Archive: 1967-1975 - 1998
Calling All Stations - 1997
The Way We Walk Vol. 2: The Longs - 1993
The Way We Walk, Vol. 1: The Shorts - 1992
We Can't Dance - 1991
Interview Picture Disc - 1987
Invisible Touch (Remastered) - 1986
Invisible Touch - 1986
Genesis - 1983
Three Sides Live - 1982
Abacab - 1981
Duke - 1980
And Then There Were Three - 1978
Seconds Out - 1977
Wind & Wuthering [2007 Remaster] - 1976
Wind & Wuthering - 1976
Trick Of The Tail - 1976
The Lamb Lies Down On Broadway - 1974
Genesis Live - 1973
Selling England By The Pound - 1973
Foxtrot - 1972
Nursery Cryme - 1971
Trespass - 1970
From Genesis to Revelation - 1969
And the Word Was - 1969
Where the Sour Turns to Sweet - 1969
SURSA 02
Unul dintre cele mai de succes fenomene rock ale anilor `70, `80 si `90, longevitatea grupului Genesis a fost depasita doar de grupuri precum the Rolling Stones sau the Kinks, pe tot acest parcurs trupa reprezentand un podium de lansare a unor superstaruri precum Peter Gabriel sau Phil Collins. Bazele grupului au fost puse incepand cu Garden Wall, o trupa fondata in 1965 la liceul Charterhouse School din Godalming de catre tinerii de numai 15 ani, Peter Gabriel si Tony Banks. In acelasi liceu colegii lor Michael Rutherford si Anthony Phillips faceau parte dintr-o alta trupa numita Anon. Cele doua grupuri au fuzionat dupa terminarea studiilor, Gabriel, Banks, Rutherford si Phillips, alaturi de bateristul Chris Steward constituindu-se in grupul numit the New Anon si inregistrand un demo compus din 6 cantece, scrise in intregime de catre Rutherford si Phillips.
Producatorul Jonathan King le-a descoperit muzica si a facut tot posibilul ca trupa sa continue sa lucreze in studio pentru a-si imbunatati sunetul. Tot King este de asemenea responsabil de schimbarea numelui in Genesis. Prima sesiune de inregistrari pentru Genesis este datata decembrie 1967. Melodia cu care au debutat este „The Silent Sun”, lansata in februarie 1968, insa fara sa atraga atentia unui segment major de public. Un al doilea cantec este „A Winter’s Tale”, inregistrat imediat dupa plecarea lui Chris Steward. Inlocuitorul sau, John Silver, apare chiar la timp pentru a participa in vara la primele inregistrari de studio pentru primul LP Genesis. Ulterior King va suprapune pieselor trupei un acompaniament orchestral, pentru a forma un sunet asemanator lui Moody Blues, albumul rezultat fiind intitulat „From Genesis to Revelation” si scos pe piata in martie 1969.
Puternic ancorati in activitatea muzicala, baietii de la Genesis au hotarat sa isi incerce norocul ca trupa profesionista; aceasta hotarare a coincis insa cu plecarea lui Silver, inlocuit de John Mayhew. Primul concert platit a avut loc in septembrie 1969, urmatoarele luni trupa concentrandu-se pe lansarea unui material nou. In scurta vreme Genesis urma sa devina una dintre primele trupe care semneaza cu Charisma. In primavara aceluiasi an au inregistrat cel de-al doilea album intitulat Trespass. Genesis a trecut prin schimbari radicale in randul membrilor, in iulie 1970 Phillips a renuntat sa mai cante ca urmare a crescandei sale fobii de scena, fiind apoi urmat de catre Mayhew.
La acel moment a intrat in scena Phil Collins, copil vedeta devenit baterist, fost membru al trupelor Hickory si Flaming Youth. Formula Genesis a fost completata prin aducerea chitaristului Steve Hackett, fost membru al trupei Quiet World. Atat prezenta acestuia cat si cea a lui Collins au imbunatatit sunetul trupei, lucru resimtit prin lansarea urmatorului lor album Nursery Crime. Teatralismul lui Gabriel conferea originalitate prestatiei scenice din acea perioada a grupului, mai cu seama cand Gabriel incepuse sa faca din ce in ce mai mult uz de folosirea mastilor si a machiajelor, obisnuind sa povesteasca istorii pentru a obisnui publicul cu stilul lor oarecum ciudat.
Lansat in toamna lui 1972, „Foxtrot” reprezinta prima mare scanteie in istoria succesului trupei Genesis, si aceasta fara sa fie evaluata doar in termeni strict comerciali. Compozitia, mai ales in cazul „Supper’s Ready” se pastrase la fel de complicata ca in mai toate cazurile de rock progresiv, iar versurile atingeau complexitatea, fiind serioase si inteligente si concurand cu textelor slabe ale altor artisti. Prestatiile live ale lui Genesis devenisera legenda si ca urmare a imensei cereri, in august 1973, Charisma a lansat pe piata „Genesis Live”, album compus din melodii interpretate la spectacolele sustinute atat in Leicester cat si in Manchester si inregistrate in principal pentru o emisiune radiofonica din America. In 1973 apare „Selling England by the Pound”, cel mai complicat album al lui Genesis de pana acum.
Lansarea ambitiosului dublu LP „Genesis The Lamb Lies Down on Broadway” de la sfarsitul lui 1974 marcheaza culmea istoriei timpurii a grupului. In luna mai 1975 Gabriel anunta ca este pe cale sa paraseasca Genesis ca urmare a motivelor sale personale. Trupa incearca sa audieze cativa posibili inlocuitori, desi devine clar ca membrii ramasi il prefera in unanimitate pe Collins. Sub formula unui cuartet, Genesis revine in studiourile de inregistrare in luna octombrie 1975 pentru a incepe lucrul la noul lor album. „Trick of the Tail” ocupa locul trei in Anglia si pozitia 31 in America, cea mai inalta pozitie de pana atunci pentru unul dintre albumele Genesis, succes care avea sa-i uimeasca atat pe critici cat si pe fani care nu erau in stare sa conceapa Genesis fara Peter Gabriel.
Parea ca grupul este pe cale sa atinga un succes extraordinar prin albumul din 1977 „Wind and Wuthering”. Inainte de lansarea unui nou album live „Seconds Out” Hackett anunta plecarea sa, urmand ca in turneul american si european sa fie inlocuit de catre Daryl Steurmer. In 1978 Genesis lanseaza albumul „And Then There Were Three”, album care se dezice de rockul progresiv in favoarea unui sound pop mult mai lin, accesibil si mai putin ambitios. Dupa ce membrii se implica in multiple proiecte solo trupa se reuneste pentru albumul din 1980 „Duke”.
Transformarile continue in sunetul trupei ajuta Genesis sa devina un fenomen de amploare. Lansat la sfarsitul lui 1981, „Abacab” urma sa fie urmatorul succes iar „Genesis” din 1983 devine cel de-al doilea album vandut in Statele Unite in peste un milion de exemplare. Doi ani mai tarziu Genesis se autodepaseste cu cel mai de succes album al sau pana la acel moment – „Invisible Touch” – castigator al unui disc de platina. Lansarea acestuia a coincis cu cel mai mare turneu din istoria grupului, o serie de concerte in aer liber care au inclus grupul in randul altor cantareti faimosi: The Rolling Stones si The Grateful Dead. Albumul din 1991 „We Can`t Dance” a debutat in Anglia pe prima pozitie si a ajuns pe pozitia a patra in America, acesta urmand sa fie ultimul album al lui Collins alaturi de Genesis, locul sau fiind luat de Ray Wilson, solistul de la Stiltskin. In 1997 Genesis lanseaza „Calling All Stations”, un album in stil art rock. Din pacate nici criticii si nici fanii nu au fost prea entuziasmati de acest album al carui turneu promotional a fost in egala masura un insucces. In comparatie insa cu marea deziluzie „Calling All Stations” mult asteptatul set retrospectiv intitulat „Archives, Vol.1: 67-75” a fost bine primit de public.
SURSA 03
Genesis este o formaţie de rock englezească formată în 1967. Cu aproximativ 150 de milioane de albume vândute în întreaga lume, genesis este o trupă care a reuşit să ajungă în topul 30 al celor mai buni artişti ai tuturor timpurilor. În 1998, formaţia a câştigat un Perimu Grammy pentru cel mai bun videoclip muzical. Membrii formaţiei Genesis i-au inclus pe: Peter Gabriel, Mike Rutherford, Tony Banks, Steve Hackett şi Phil Collins, dintre care toţi au avut succes şi fără ajutorul formaţiei. Genesis a început să cânte încă din anii '60, ca o trupă de pop, cântând după stare, melodii cântate la sintetizatoare. După anii '70 au schimbat genul de la pop, la muzică de rock progresiv şi au început să creeze cântece cu structuri mai complexe şi instrumentaţie mai elaborată, în timp ce concertele aveau un ton mai scenic. Această fază secundă a fost caracterizată de performanţe înalte comparativ cu piesa de 23 de minute Supper's Ready şi, în 1974, în albumul concept The Lamb Lies Down on Broadway. În anii '80 formaţia creea o muzică pop mai accesibilă, bazată pe instrumente melodioase; această schimbare de direcţie i-a adus pe locul întâi primul lor album, Duke, în Marea Britanie şi primul lor single clasat pe locul întâi, "Invisible Touch" în Statele Unite.
Genesis au schimbat personalul de câteva ori. Collins în prealabil, toboşarul formaţiei, l-a înlocuit pe Gabriel acesta fiind solistul din faţă, în anul 1975, şi a fost înlocuit de fostul cântăreţ, Stiltskin, Ray Wilson pentru albumul din 1997, Calling All Stations. Datorită neajunsurilor comerciale ale albumului, formaţia a anunţat un hiat indefinit. În octombrie 2006, Collins, Rutherford şi Banks, s-au reunit pentru un turneu mondial.
Istoria
1967-1969
Trupa s-a format la sfârşitul anilor '60, când membrii fondatori, Peter Gabriel şi Tony Banks erau studenţi la Şcoala Charterhouse din Godalming. Ei proveneau din formaţiile şcolii: "The Garden Wall" şi "The anon", iar componenţa originară consta din: Peter Gabriel (voce), Anthony Phillips (chitară), Tony Banks (clape), Mike Rutherford (bass şi chitară) şi Chris Stewart(tobe). Genesis a înregistrat primul lor album în 1969, From Genesis to Relevation, după ce au fost descoperiţi de Jonathan King, un absolvent al Şcolii Charterhouse. King a fost scriitor şi producător de discuri, acesta având un single, şi în acelaşi timp un hit numit "Everyone's Gone to the Moon". King a numit formaţia Genesis (în română însemnând Geneza) redenumirea a avut-o pentru că "a crezut că este un nume bun ... sugerează începutul unui sunet şi unui sentiment nou". Albumul a fost scos de Decca Records. În timpul sesiunilor, Stewart a părăsit formaţia şi a fost înlocuit cu Jhon Silver. Formaţia a înregistrat o serie de cântece influenţate de stilul luminos pop al Bee Gees, una dintre formaţiile favorite ale lui King şi a Beatelşilor. King a asamblat piesa ca un album de concept, şi a adăugat aranjamente cu coarde în timpul producţiei. Primul lor single, "The Silent Sun", a fost lansat în februarie 1968. Albumul nu s-a vândut foarte mult, însă formaţia, sfătuită de King, a decis să facă o carieră muzicală. King încă deţine drepturile albumului From Genesis to Relevation care a fost re-lansat de multe uri sub o varietate de alte nume, incluzând: In The Beginning, where the Sour Turns to Sweet, Rock Roots: Genesis, ...And the Word Was, şi, cel mai recent The Genesis of Genesis. Silver a fost înlocuit de Jhon Mahyew înainte de a înregistra Trespass. Totuşi, într-un concurs alături de banda Smile, Gabriel a oferit slujba lui Roger Taylor, iar mai târziu lui Queen. Formaţia a asigurat un nou contract de înregistrare cu Charisma Records. Formaţia a construit o trecere prin performanţe live care aveau cunoscute melodiile hipnotice, întunecate şi bântuitoare.
Trespass a fost schema pentru albumele Genesis din anii '70 acestea fiind: de lungă durată, câteodată de operă, bucată şi reduse oocazional, şi numere cu haz, asemănptor cu stilul rockului progresiv cum ar fi King Crimson, Yes şi Gentle Giant. Trespass includea elemente de rock progresiv cum ar fi aranjamentele elaborate şi schimbări ale măsurii. Trespass are ca atracţie cântecul de 9 minute al lui Gabriel "The Knife", care arată "cum toate revoluţiile violente se sfârşesc inventabil cu o putere a dictaturii". 3 stări înfiorătoare şi repetatele frici de scenă au avut drept cauză plecarea lui Phillips în 1970. Phillips a înregistrat multe albume singur, printre care, The Geese and the Ghost, care îl are ca solist pe Phil Collins, şi membri rămaşi aveau dubi daca formaţia ar mai putea continua. totuşi membri rămaşi au decis să continue cu Phil collins la tobe şi Steve Hackett, fostul chitarist al Quiet World.
1970-1975
Collins şi Hackett au fpcut orimul lor debut cu un album înregistrat în 1971, pe albumul Nursery Cryme, care avea drept, calităţi epicul "The Musical Box" şi Collins a avut prima dată o performanţă vocală ca solist în "For Absent Friends". Foxtrot a fost lansat în octombrie 1972 şi conţinea ceea ce a fost descris ca "una dintre cele mai îndeplinite lucrări ale formaţiei", cântecul de 23 de minute "Supper's Ready". Cântece precum "Watcher of the Strikes" inspirate de Arthur C. Clarke au solidificat reputaţia ca scriitori şi cântăreţi. Prezenţa flamboiantă şi teatreală pe scenă a lui Gabriel care impunea schimbări numeroase de costume şi introducerea supranaturală, au făcut formaţia un act live. Genesis Live, înregistrat pe turul Foxtort, apărut în 1973. Selling England By The Pound prezent din noiembrie 1973 a fost lăudat de critici şi fani. Gabriel insista că albumul se numea Selling England By The Pound, în acel timp, referitol la sloganul Partidul Muncii(numele original fiind Labour Party), înloc să folosească limbaj orientat către Statele unite. Albumul contine piese precum "Fifth of Fifth"(5 din 5) şi "I Know What I Like (In Your Wardobe) (Ştiu Ce Îmi Place(În Dulapul Tău)"ş aceste cântece au făcut parte din repertoriul live al lui Genesis, Urcându-se pe locul 17 în tabelele Britanice. În această perioadă, Hackett devenise un utilizator neîntârziat al tehnicii de "ciupire" a chitării electrice, care a fost mai târziu popularizată de Eddie Van Halen la fel de bine ca sweep-picking, care a fost popularizată în anii '80 de Yngwie Malmsteen. Aceste tehnici de chitară erau încorporate în cântecul "Dancing with the Moonlit Kinght". În 1974, Genesis a iniţiat un dublu disc al albumului cocept The Lamb Lies Down on Broadway care a fost lansat pe 18 noiembrie. În contrast cu piesele de lungă durată caracterizate pe albumele predecesoare, The Lamb Lies Down On Broadway este o colecţie de piese scurte, conectate de un număr de segue. Povestea descrie o călătorie spirituală a lui Rael, la Puerto Rico despre tinereţea acestuia din New York City şi căutarea lui să stabilizeze libertatea şi identificarea. În timpul acestei aventuri, Rael întâlneşte câteva personaje ciudate incluzând pe Slippermen şi Lamia, cea din urmă fiind aleasă din mitologia greacă. Formaţia se îmbarca pentru un tur mondial pentru a promova albumul, cântat în întregime, cu naraţiunea lui Gabriel. În timpul performanţelor live, Genesis au fost întâitorii la folosirea laserelor pe scenă şi alte efecte de lumini, majoritatea fiind construite de tehnicianul german Theo Botschuijver. O unitate mânieră particularizată era folosită să schimbe lumina laserului, care îl lăsau pe Gabriel să ia cu sine audienţa cu diverse efecte de lumină. Creeând ambiţiosul The Lamb Lies Down On Broadway, relaţii încordate în formaţie, au apărut, particular între Banks şi Gabriel. Gabriel scria versurile, iar membri ceilalţi ai formiţiei scriau muzica, cu excepţia: "Counting Out Time"(Numărând timpul) şi "The Carpet Crawlers"(Căţărâtorii pe covoare). "The Light Lies Down On Broadway" avea co-autori pe Banks şi Rutherford. Celelalte secvenţe sonore sintetizate pământeşti şi cutremurătoarele laţuri de sticlă, din piesa "The Waiting Room"(Camera de Aşteptare) a inventat Enosificările, care erau produse de producătorul ambient Brian Eno.
În august 1975 rezultatul turului Lamb a rezultat că Gabriel a părăsit formaţia, deoarece se simţea înstrăinat de ceilalţi membrii ai formaţiei. Într-o scrisoare intitulată "Out, Angels Out", Gabriel a explcat că "vehiculul care l-au construit drept co-operativ pentru a servit la compunerea cântecelor devenind stăpânul nostru şi ne-a îngrădit în succesul pe care îl doream. A afectat atitudinea şi spiritul întregii formaţii. Muzica nu s-a uscat, şi încă îi respect pe ceilalţi muzicieni, dar rolurile noastre s-au stabilit cu greu. Collins a remarcat mai târziu că ceilalţi membrii"... nu a rămas împietriţi după plecarea lui Gabriel deoarece ştiam despre asta de o vreme." Formaţia a decis să continuie fără Gabriel.
Primul album al lui Gabriel, Peter Gabriel din 1977, conţinea single-ul "Solsbury Hill", o alegorie care se referea la plecarea sa din formaţie.
1976-1977
Formaţia a început audiţiile pentru solistul principal pentru a găsi un înlocuitor al lui Gabriel. Collins, care asigura acompanimentul vocal instruind înlocuirile retrospective. În cele din urmă, formaţia s-a decis să îl considere pe Collins drept solistul principal pentru albumul din 1976, A Trick of the Tail. Albumul a primit critici bune, şi a fost cel mai bine vândut în comparaţie cu celelate albume. Noul producător, David Hentschel, care a servit ca tehnician pentru albumul Nursery Cryme, i-au dat albumului o producţie sonoră mai clară. Critici au dat de seamă că Collins cânta mai mult ca Gabriel decât cânta Gabriel însuşi". În ciuda succesului albumului, formaţia a rămas preocuată de spectacolele live, care acum, lipseau schimbările de costume elaborate şi purtarea dramatică a lui Gabriel. Din timpul în care Collins a avut nevoie de un asistent pentru un toboşar secund în timp ce cânta, Bill Burford, toboşarul formaţiei Yes şi a King Crimson a fost angajat pentru turul din 1976. Prima performanţă a Genesis fără Peter Gabriel a fost pe 26 Martie 1976, în London, Ontario Canada.
Mai târziu, în acelaşi an, Genesis a înregistrat albumul Wind & wuthering, primul din cele 2 albume înregistrate la Relight Studios în Hilvarenbeek din Olanda. Lansat în decembrie '76 , albumul îşi luase numele de la novela lui Emily Brontё, Wuthering Heights din care ultimile rânduri -"cum ar putea să îşi imagineze cineva somnuri zgomotoase pentru somnorşii din acest Pământ liniştit"- care a inspirat titluril pieselor şapte şi opt. Wind&Wuthering are drept caracteristică cântecele "Blood on the Rooftops" şi "Afterglow". Formaţia a cântat cu noul manager Tony Smith, care a publicat toate subsecvenţele cântecelor lui Genesis prin compania sa, Hit &Run Music Publishing.
Pentru turul Genesis din 1977, antrenatul jazz-fusion Chester Thompson, un veteran al Weather Report şi Frank Zappa - şi-a luat îndatoria de toboşar. Collins sosea la spectacole diferit faţă de perofrmanţa teatrală a lui Gabriel, iar interpretările sale ale cântecelor mai vechi erau mai luminoase şi mai subtile. La show-l de reunire din 1982 al lui Milton Keynes, Gabriel a admins faptul că Collins cânta melodiile "mai bine", decât ar fi putut să le cânte el însuşi.
1978-1979
Urmărind plecarea lui Hackett, Rutherford a întrebuinţat chitara în studio iar formaţia era mai aproape de un echilibru de la fiecare membru la un creativ punct de vedere.
sursa:ipedia.ro
0 comments: