Nuvela - Clasificare si caracteristici generale
Nuvela este o creatie epica in proza de dimensiuni medii cu un singur fir narativ si cu un conflict concentrat la care iau parte putine personaje carora li se realizeaza un portret complex.
SURSA 03
Nuvela se referă la o lucrare de ficţiune care este de obicei scrisă în proză, în mod obişnuit sub formă de naraţiune. Termenul de nuvelă vine din franţuzescul nouvelle şi înseamnă noutate, nuvelă. Nuvela este specia genului epic în proză, cu un singur fir narativ, urmărind un conflict unic, concentrat; personajele nu sunt numeroase, fiind caracterizate succint, în funcţie de contribuţia lor la desfăşurarea acţiunii. Nuvela prezintă fapte într-un singur conflict, cu o intrigă riguros construită, accentul fiind pus mai mult pe definirea personajului decât pe acţiune.
O nuvelă este o naraţiune în proză, mai scurtă decât un roman şi mai lungă decât o povestire. Conţine de obicei puţine personaje care sunt însă construite pe câteva linii principale. Ea are o naratiune ceva mai concentrata, personaje mai putine, trama mai putin complicata decât un roman.
Nuvelele se clasifică după criteriile comune ale subiectului cu modalitatea lui de realizare în:
* istorice
* psihologice
* fantastice
* filozofice
* anecdotice
După curentele literare în care se înscriu ca formulă compoziţională, nuvelele sunt:
* renascentiste
* romantice
* realiste
* naturaliste
Nuvela istorică
Schema oricarei nuvele clasice, istorice are patru timpi:
1. O prezentare a locului unde se desfaşoară acţiunea şi a personajelor
2. Un eveniment care modifică situaţia
3. O serie de acţiuni puse în pericol de acest eveniment cheie
4. Un dénouement (deznodământ) care stabileşte noua situaţie
Primele două etape se pot confunda dar şi alte combinaţii sunt posibile.
Guy de Maupassant, şi povestirile din Les contes de la Bécasse, ale lui Honoré de Balzac sunt exemple de nuvele istorice. Nuvela Alexandru Lăpuşneanu e poate cel mai cunoscut exemplu de nuvela istorică din literatura română.
Nuvela psihologica - rolul conflictului interior (plasarea situatiei conflictuale in constiinta personajului)
- prezentarea tensiunilor sufletesti
- transformarile (sufletesti, morale, comportamentale) suferite de personaje in evolutia conflictului
- evolutia raporturilor dintre personaje
- mijloacele de investigatie psihologica
- aspecte ale stilului
Exemple: Moara cu noroc de Ioan Slavici [În vreme de razboi]] de I.L.Caragiale
Nuvelişti celebri
Străini
* Jorge Luis Borgès
* Dino Buzzati
* Albert Camus
* Julio Cortázar
* Anton Pavlovici Cehov
* William Faulkner
* Ernest Hemingway
* Katherine Mansfield
* Guy de Maupassant
* J. D. Salinger
Români
* Anton Holban
* Costache Negruzzi
* Alexandru Odobescu
* Ioan Slavici
* I.L. Caragiale
* Mihai Eminescu
* Marin Preda
* Nicolae Velea
* Fănuş Neagu
sursa:ipedia.ro
Nuvela are trasaturi specifice prin care se deosebeste de alte specii literare ale geniului epic.
1. Actiunea nuvelei are un singur fir narativ.
Pentru ca este o creatie epica are un subiect structurat pe momentele subiectului.
Nuvela are un conflict puternic interiorsi exterior, principal si secudar.
Actiunea are un ritm alert, nu se insista asupra detaliilor.
2. Personajul de nuvela are trasaturi specifice prin care se deosebeste de alte tipuri de personaje; in nuvela apare, de obicei, un singur personaj principal.
In nuvela se pune mai mult accentul pe caracterizarea personajelor decat pe actiune.
Personajului de nuvela i se realizeaza un portret complex.
In realizarea portretului se utilizeaza mijloacele caracterizarii direct, sunt prezentate de narator, si indirecte, care reies din: vorbele rostite, din faptele sale, din gandurile lui, din atitudinea celorlalte personaje fata de el, din descrierea lumii in care traieste si din prezentarea aspectului exterior.
3. In nuvela modul de expunere dominant este naratiunea. Apar, de asemenea, descrieri,dialogul si monologul.
4. Fiind o creatie literara si in nuvela sunt utilizate figuri de stil si procedee artistice.
5. Dintre tehnicile narative aici se foloseste inlantuirea.
6. Stilul acestei nuvele se caracterizeaza prin oralitate, realizata prin mai multe mijloace artistice: cuvinte si expresii populare, regionalisme, propozitii interogative si exclamative si dialoguri(intre ... si ...).
7. Ca in orice creatie epica exista si in nuvela un narator aparent obiectiv.
Specific acestei nuvele este faptul ca naratorul face judecati de valoare(ex:...)
Este evidenta in acelasi timp, atitudinea usor ironica, dar admirativa fata de personaje.
1. Actiunea nuvelei are un singur fir narativ.
Pentru ca este o creatie epica are un subiect structurat pe momentele subiectului.
Nuvela are un conflict puternic interiorsi exterior, principal si secudar.
Actiunea are un ritm alert, nu se insista asupra detaliilor.
2. Personajul de nuvela are trasaturi specifice prin care se deosebeste de alte tipuri de personaje; in nuvela apare, de obicei, un singur personaj principal.
In nuvela se pune mai mult accentul pe caracterizarea personajelor decat pe actiune.
Personajului de nuvela i se realizeaza un portret complex.
In realizarea portretului se utilizeaza mijloacele caracterizarii direct, sunt prezentate de narator, si indirecte, care reies din: vorbele rostite, din faptele sale, din gandurile lui, din atitudinea celorlalte personaje fata de el, din descrierea lumii in care traieste si din prezentarea aspectului exterior.
3. In nuvela modul de expunere dominant este naratiunea. Apar, de asemenea, descrieri,dialogul si monologul.
4. Fiind o creatie literara si in nuvela sunt utilizate figuri de stil si procedee artistice.
5. Dintre tehnicile narative aici se foloseste inlantuirea.
6. Stilul acestei nuvele se caracterizeaza prin oralitate, realizata prin mai multe mijloace artistice: cuvinte si expresii populare, regionalisme, propozitii interogative si exclamative si dialoguri(intre ... si ...).
7. Ca in orice creatie epica exista si in nuvela un narator aparent obiectiv.
Specific acestei nuvele este faptul ca naratorul face judecati de valoare(ex:...)
Este evidenta in acelasi timp, atitudinea usor ironica, dar admirativa fata de personaje.
SURSA 02
Este o opera epica pentru ca autorul isi esxprima indirect gandurile, sentimentele, ideile, conceptiile prin intermediul personajelor si al actiunii.
Intalnim narator, personaje, actiune.Modul de expunere predominant este naratiunea.
Naratiunea se desfasoara liniar cronologic, prin inlantuirea secventelor narative. Se observa tendinta de obiectivizare – naratorul se detaseaza de personajele sale.
Intamplarile relatate sunt obiective.Actiune mai dezvoltata ca a schitei.Actiunea savarsita de personaje ale caror caracteristici se desprind dintr-un puternic conflict.Timpul si spatiul sunt clar delimitate conferind verosimilitate textului.
Se acorda importanta deosebita caracterizarii personajului, caracterizat in raport cu actiunea.Are o constructie epica riguroasa.Mai mare decat schita, mai mica decat romanul si in functie de temele tratate, nuvelele sunt:
Istorice, psihologice, fantastice, sociale.Nuvela istorica este inspirata din trecutul istoric, dar se face apel la fictiune si la viziunea autorului.Tema: evocarea unei perioade din istoria nationala – locul si timpul bine delimitate.
Subiectul prezinta intamplari consumate in istorie.Personajele au numele si trasaturile unor personalitati istorice realizate prin transfigurare artistica, conform cu viziunea autorului.
Este o opera epica pentru ca autorul isi esxprima indirect gandurile, sentimentele, ideile, conceptiile prin intermediul personajelor si al actiunii.
Intalnim narator, personaje, actiune.Modul de expunere predominant este naratiunea.
Naratiunea se desfasoara liniar cronologic, prin inlantuirea secventelor narative. Se observa tendinta de obiectivizare – naratorul se detaseaza de personajele sale.
Intamplarile relatate sunt obiective.Actiune mai dezvoltata ca a schitei.Actiunea savarsita de personaje ale caror caracteristici se desprind dintr-un puternic conflict.Timpul si spatiul sunt clar delimitate conferind verosimilitate textului.
Se acorda importanta deosebita caracterizarii personajului, caracterizat in raport cu actiunea.Are o constructie epica riguroasa.Mai mare decat schita, mai mica decat romanul si in functie de temele tratate, nuvelele sunt:
Istorice, psihologice, fantastice, sociale.Nuvela istorica este inspirata din trecutul istoric, dar se face apel la fictiune si la viziunea autorului.Tema: evocarea unei perioade din istoria nationala – locul si timpul bine delimitate.
Subiectul prezinta intamplari consumate in istorie.Personajele au numele si trasaturile unor personalitati istorice realizate prin transfigurare artistica, conform cu viziunea autorului.
SURSA 03
Nuvela se referă la o lucrare de ficţiune care este de obicei scrisă în proză, în mod obişnuit sub formă de naraţiune. Termenul de nuvelă vine din franţuzescul nouvelle şi înseamnă noutate, nuvelă. Nuvela este specia genului epic în proză, cu un singur fir narativ, urmărind un conflict unic, concentrat; personajele nu sunt numeroase, fiind caracterizate succint, în funcţie de contribuţia lor la desfăşurarea acţiunii. Nuvela prezintă fapte într-un singur conflict, cu o intrigă riguros construită, accentul fiind pus mai mult pe definirea personajului decât pe acţiune.
O nuvelă este o naraţiune în proză, mai scurtă decât un roman şi mai lungă decât o povestire. Conţine de obicei puţine personaje care sunt însă construite pe câteva linii principale. Ea are o naratiune ceva mai concentrata, personaje mai putine, trama mai putin complicata decât un roman.
Nuvelele se clasifică după criteriile comune ale subiectului cu modalitatea lui de realizare în:
* istorice
* psihologice
* fantastice
* filozofice
* anecdotice
După curentele literare în care se înscriu ca formulă compoziţională, nuvelele sunt:
* renascentiste
* romantice
* realiste
* naturaliste
Nuvela istorică
Schema oricarei nuvele clasice, istorice are patru timpi:
1. O prezentare a locului unde se desfaşoară acţiunea şi a personajelor
2. Un eveniment care modifică situaţia
3. O serie de acţiuni puse în pericol de acest eveniment cheie
4. Un dénouement (deznodământ) care stabileşte noua situaţie
Primele două etape se pot confunda dar şi alte combinaţii sunt posibile.
Guy de Maupassant, şi povestirile din Les contes de la Bécasse, ale lui Honoré de Balzac sunt exemple de nuvele istorice. Nuvela Alexandru Lăpuşneanu e poate cel mai cunoscut exemplu de nuvela istorică din literatura română.
Nuvela psihologica - rolul conflictului interior (plasarea situatiei conflictuale in constiinta personajului)
- prezentarea tensiunilor sufletesti
- transformarile (sufletesti, morale, comportamentale) suferite de personaje in evolutia conflictului
- evolutia raporturilor dintre personaje
- mijloacele de investigatie psihologica
- aspecte ale stilului
Exemple: Moara cu noroc de Ioan Slavici [În vreme de razboi]] de I.L.Caragiale
Nuvelişti celebri
Străini
* Jorge Luis Borgès
* Dino Buzzati
* Albert Camus
* Julio Cortázar
* Anton Pavlovici Cehov
* William Faulkner
* Ernest Hemingway
* Katherine Mansfield
* Guy de Maupassant
* J. D. Salinger
Români
* Anton Holban
* Costache Negruzzi
* Alexandru Odobescu
* Ioan Slavici
* I.L. Caragiale
* Mihai Eminescu
* Marin Preda
* Nicolae Velea
* Fănuş Neagu
sursa:ipedia.ro
0 comments: