Istorie Dacia - Dacia si Renault impreuna de peste 35 de ani
1100, prima masina Dacia, era o berlina cu tractiune si motor pe spate, produsa sub licenta Renault R8. Primul produs 100% autohton a fost Dacia Nova, lansata in 1995, la zece ani dupa inceperea proiectului. Dacia este marca autohtona in jurul careia s-a dezvoltat industria auto in Romania.
Succesul Dacia incepe in 1966 la Colibasi, judetul Arges, perioada in care s-a conturat si colaborarea cu Renault , transformata mai tarziu intr-un puternic parteneriat. Temelia Uzinei de la Mioveni a fost pusa tot in 1966, iar doi ani mai tarziu actionarul societatii, adica statul roman, a semnat un contract de licenta cu Renault in urma caruia a fost fabricat primul autoturism sub sigla autohtona, batrana Dacia 1100. Aceasta era o berlina cu tractiune si motor pe spate, productia fiind sub licenta modelului R8 de la Renault. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, iar cei de la Dacia le asamblau, fiind produse circa 44. 000 de unitati in primii patru ani. Dacia 1100 a avut si o serie limitata- 1100S, cu doua perechi de faruri si un motor mai puternic, care a fost folosita de Politie. În 1969 a luat nastere generatia a doua de Dacia, modelul 1300, sub licenta lui R12 de la Renault. Aceasta era o berlina cu patru usi si tractiune fata. Anii 70 Decada anilor ’70 a insemnat un lung sir de investitii in dezvoltarea gamei de productie, care a inclus si autovehicule utilitare. În aceasta perioada, Uzina de la Mioveni a fabricat trei variante ale berlinei 1300 berline, doua "de lux" si una bicorp, urmate de Break, 1302 (papuc) si duba D6- copie a modelului Renault Estafette. Break-ul a fost produs in peste 2 milioane de unitati, devenind un simbol al industriei autohtone. La salonul de la Bucuresti din 1979 a fost prezentata varianta restilizata a modelului 1300, botezat Dacia 1310 care avea doua noi perechi de faruri, stopuri mai mari, bare de protectie si interior, toate noi.
Anii 80
Tot la evenimentul din 1979 a fost prezentata si Brasovia, un coupé pe platforma lui 1310 gandit si creat la Brasov . Dupa 1980, Dacia s-a orientat catre dezvoltarea unui model de oras, numit Dacia 500 sau Lastun, care a fost produsa la Timisoara. Aceasta avea un motor de 499 cmc si 22 CP care consuma 3,3 litri /100 km. Dupa Revolutie, modelul a fost scos din fabricatie, motivandu-se ca balanta calitate- pret inclina prea putin in favoarea primului aspect. Anii ‘80 au insemnat si nasterea modelului 2000, un alt produs "limitat", care a fost destinat oficialilor PCR. În 1983 inginerii de la Dacia au si o varianta coupé de lux, inspirata de Brasovia, care a intrat in posesia tinerilor de familie buna din acele vremuri. În 1985, mintile creatoare de la Dacia incep proiectarea primului autoturism de conceptie 100% romaneasca.
Anii 90
Din 1991 s-a produs si livrat timp de cinci ani modelul 1325 Liberta, inspirata de seria 2000 din ‘80. Primul model 100% romanesc a aparut la zece ani dupa ce a inceput dezvoltarea proiectului. 1995 este anul nasterii Dacia Nova, cu un design deloc atractiv sau inovator. Cele trei decade care s-au scurs de la lansarea primului model Dacia au insemnat si producerea masinii cu numarul 2.000.000. Tot in 1998 a fost lansat si motorul de 1,6 litri cu injectie monopunct Bosch care a intrat in dotarea Novei. Marea schimbare a venit in 1999, cand Renault a cumparat pachetul majoritar de actiuni din capitalul societatii si a promis ca va lansa un model nou, promisiune concretizata in anul 2000 prin aparitia Super Nova, cu un motor de 1,4 litri MPI.
Anii 2000
SuperNova a avut viata scurta, fiind inlocuita in 2003 de Solenza, care a insemnat si deschiderea unui nou capitol in evolutia marcii. Solenza a fost disponibila cu motor pe benzina de 1,4 litri sau diesel de 1,9 litri. În 2004 s-a incheiat productia modelelor Berlina si Break si a aparut Logan- un autoturism complet nou ca design si performante. Anii urmatori au insemnat investitii importante in modernizarea produselor familiei Dacia, fiind scoase pe piata atat produse noi, cat si variante restilizate. Logan este modelul record al celor de la Dacia, inregistrand in 2005 o cifra de peste 172.000 unitati produse si 164.000 livrate. În 2006 a fost prezentat un prototip botezat Logan Steppe, insa in productia de seria a ajuns Logan MCV un model cu sapte locuri pe trei randuri. În 2007 a iesit pe piata Dacia Logan Van, o utilitara, iar in 2008 imaginea brandului este schimbata radical prin lansarea Sandero, un model cochet, cu un design tineresc si peformante imbunatatite. Anul acesta asteptam pe piata primul 4X4 din gama Dacia.
"Este interesant, o evolutie fata de Solenza si Logan“ - Justin Capra, inventator
"Nu am fost la curent cu aceasta noutate, insa ii stiu pe designerii romani care au lucrat la acest model, ei fiind o echipa recunoscuta si premiata in Occident. Mi se pare un model interesant, a iesit foarte bine, insa se pune problema economiei si ecologiei. Oricum, are multe lucruri in plus fata de ceea ce inseamna Dacia, este o evolutie vizibila in raport cu ceea ce a fost Solenza sau Logan. Volumul mi se pare incapator, ca tot este acum o criza spatiala, insa o masina da 2 la suta randament daca este folosita de o singura persoana. La noi lumea isi ia masina cu cinci locuri, pe care o foloseste la capacitatea aceasta numai duminica. Acest concept mi se pare realizabil, este atractiv insa eu nu o sa imi cumpar niciodata un model clasic, de serie. Astept sa vina caldura sa-mi scot vehiculele cu 2, 3 sau patru roti, iar pana atunci circul cu un Tico imprumutat".
"Este doar un exercitiu de design Renault Dacia“ - Sergiu Tudose, editor Pro Motor aflat la Salonul de la Geneva
"Cu totii ne asteptam la SUV, insa am descoperit acest crossover MPV futurist, cu design robotizat si destul de sport. Cei mai multi nu stiu ce se intampla cu aceasta marca, insa cred ca le place Duster, are trasaturi interesante. Totusi, este doar un exercitiu de design al Renault Dacia, si nimic mai mult, lucru declarat si de echipa Renault aflata la Salon. Orice concept este un pas inainte, insa sa nu se astepte nimeni ca Duster sa fie produs de serie. Jante de 21 inch nu o sa existe prea curand pe Dacia, sunt prea mari, pe cei 4.2 metri lungime nu prea poti sa faci un cross decent, iar la 105 CP nu impresioneaza. Oricum, toata lumea asteapta de fapt SUV-ul Dacia "
"Lucram cu aceiasi producatori, e firesc sa se simta mirosul Dacia“ - Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia
"Conceptul Duster atrage atentia, e tot ce vrei: modern, musculos, sport. Accept ca poate sunt subiectiv, insa se detaseaza de alte modele de la Geneva. Unul dintre vizitatorii nostri care a urcat la volanul Duster ne-a spus ca se simte mirosul Dacia si nu intelegea de ce. Explicatia e simpla, marca a evoluat, gama de produse este total schimbata, insa noi lucram cu aceiasi producatori, pentru spuma poliuretanica, pentru scaune, pentru diferite elemente de interior. E firesc sa se simta mirosul Dacia. Daca in urma cu zece ani mi-ar fi spus cineva ca Dacia o sa fie in centrul Salonului de la Geneva as fi spus ca e prea frumos. Însa acum suntem aici, marca a evoluat, sunt mandru. Toata lumea ne intreaba daca il scoatem pe piata, insa deocamdata e un concept si noi avem o strategie stabilita pana in 2012. S-ar putea ca unele elemente sa se regaseasca pe un viitor produs Dacia, insa deocamdata de pregatim sa lansam un model nou, un 4x4, spre sfarsitul acestui an"
Familia Dacia
-1966 - Constructia Uzinei de Automobile Mioveni
-1968 - Lansarea modelului Dacia 1110 (licenta Renault R8)
-1969 - Lansarea modelului Dacia 1300 (licenta Renault R12)
-1973 - Lansarea modelului Dacia 1300 Break
-1975 - Lansarea modelului Dacia 1302 Pick-Up
-1987 - Lansarea modelului Dacia 1320
-1991 - Lansarea modelului Dacia 1325 Liberta
-1992 - Lansarea modelului Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
-1995 - Lansarea modelului Dacia Nova, prima masina de conceptie 100% romaneasca
-1999 - Renault achizitioneaza 51% din capitalul Dacia
-2000 - Lansarea modelului Dacia SuperNova cu motopropulsor Renault
-2002 - Lansarea gamei de vehicule utilitare cu motorizare Diesel Renault
-2003 - Lansarea modelului Dacia Solenza
-2004 - Lansarea modelului Logan, incheierea productiei Berlina si Break
-2005 - Lansarea modelului Logan diesel
-2006 - Lansarea Noii Colectii Logan si a versiunii Logan Prestige - Lansarea versiunii Logan MCV
-2007 -Lansarea modelelor Logan Van, Logan GPL, Logan Pick-Up
-2008 - Lansarea Sandero- modelul care schimba radical imaginea marcii
-2009- Este asteptata Dacia 4x4
SURSA 02
Inca de la inceput au existat legaturi stranse de colaborare Dacia si Renault. Din 1999, Dacia face parte din Grupul Renault, afirmandu-si tot mai mult vocatia sa de marca internationala.
Inceputurile
Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966. Dupa semnarea unui contract de licenta intre Renault si statul roman in 1968, incepe fabricarea modelului Dacia 1100 sub licenta R8, urmat in 1969 de Dacia 1300, sub licenta R12. Intre anii 1970-1980, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele care va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare. Automobile Dacia continua autonom productia de autoturisme derivate din gama Renault 12 si dupa anul 1978. Anul 1995 este marcat de lansarea primului autoturism conceput 100% de inginerii romani, Dacia Nova. In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. In acelasi an intreprinderea a obtinut Certificatului de Atestare a Implementarii Sistemului Calitatii ISO 9001.
1966
- Constructia Uzinei de Automobile Mioveni
1968
- Semnarea contractului de licenta intre Dacia si Renault
- Lansarea modelului Dacia 1110 (licenta Renault R8)
1969
- Lansarea modelului Dacia 1300 (licenta Renault R12)
1973
- Lansarea modelului Dacia 1300 Break
1975
- Lansarea modelului Dacia 1302 Pick-Up
1978
- Incetarea contractului de licenta
1987
- Lansarea modelului Dacia 1320
1991
- Lansarea modelului Dacia 1325 Liberta
1992
- Lansarea modelului Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
1995
- Lansarea modelului Dacia Nova, prima masina de conceptie romaneasca 100%
1998
- Obtinerea Certificarii ISO 9001
- Fabricarea autoturismului cu numarul 2.000.000
Dacia si Renault impreuna de peste 35 de ani
La 2 iulie 1999 se semneaza contractul de privatizare a societatii si Dacia devine o marca a Grupului Renault, avand ca principala misiune sustinerea dezvoltarii Grupului pe pietele emergente. In 2000 are loc lansarea modelului Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborarii franco-romane, un autoturism echipat cu motor si cutie de viteze Renault. In noiembrie 2002 este lansata gama de vehicule utilitare echipata cu motor diesel Renault. In aprilie 2003 are loc lansarea modelului Dacia Solenza, mai intai in versiunea de motorizare 1.4 MPI, pe benzina, iar din septembrie 2003, si in versiunea diesel, 1.9D. In 2004 are loc lansarea modelului Dacia Logan in doua versiuni de motorizare: 1.4MPI si 1.6MPI. In 2005 este inaugurat Centrul de Export CKD (ILN) si este lansata cea de-a treia versiune de motorizare din gama Logan - 1.5dCi. Datorita modelului Logan, Dacia isi depaseste in 2005 toate recordurile sale anterioare de productie (172.000 de unitati) si vanzari (164.000 de unitati).
1999
- Renault achizitioneaza 51% din capitalul intreprinderii Dacia
2000
- Lansarea modelului Dacia SuperNova, vehicul echipat cu un grup motopropulsor Renault
2002
- Lansarea gamei de vehicule utilitare cu motorizare diesel Renault
2003
- Lansarea automobilului Dacia Solenza
- Participatia Renault la capitalul Dacia ajunge la 99%
- Inaugurarea Centrului de Piese de Schimb
2004
- Lansarea autoturismului Logan
- Incetarea fabricatiei modelelor Berlina si Break
1.959.730 unitati produse din anul 1968; scoaterea din fabricatie a motorului tip C 1.6 l 68 CP (2.527.155 unitati produse din anul 1971)
2005
- Lansarea modelului Logan diesel
Obtinerea certificarii ISO 14001 pentru mediu
- Fabricarea automobilului cu numarul 2.500.000
- Inaugurarea Centrului de Export CKD
- Record absolut de productie: peste 172.000 de unitati
2006
- Lansarea Noii Colectii Logan si a versiunii Logan Prestige, echipata cu motorul 1.6 16V (105 cp), in septembrie
- Lansarea versiunii Logan MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie)
- Oprirea fabricatiei modelului Dacia Pick-Up (decembrie)
2007
- Lansarea modelului Logan Van (ianuarie)
- Lansarea modelului Logan GPL (mai)
- Lansarea modelului Logan 1.5 dCi 85 CP (septembrie)
- Fabricarea autoturismului Logan cu numarul 500.000 (septembrie)
- Lansarea modelui Logan Pick-Up la Salonul Auto de la Bucuresti (octombrie)
- Fabricarea autoturismului Dacia cu numarul 3.000.000 (octombrie)
2008
- Lansarea modelului Dacia Sandero la Salonul Auto de la Geneva (iunie)
- Lansarea Noului Logan (iulie)
- Lansarea Noului Logan MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie)
- Obtinerea recertificarii ISO 14001 pentru mediu (21 octombrie)
- Fabricarea autoturismului Dacia Sandero cu numarul 50.000 (noiembrie)
2009
- Fabricarea a 100.000 Dacia Sandero la Uzina de la Mioveni (13 mai)
- Aniversarea a 5 ani de la prezentarea primului autovehicul Dacia Logan (2 iunie)
- Lansarea Declaratiei de Mediu Dacia (5 iunie)
- Introducerea motorizarii 1.2 16 V 75 CP pe modelele Dacia Logan berlina si Dacia
- Sandero (22 iunie)
- Lansarea versiunii Prestige pentru Logan MCV (24 iunie)
- Aniversarea a 10 ani de la preluarea Dacia de catre Grupul Renault (2 iulie)
- Uzina Mecanica Dacia a produs 1.000.000 de motoare pe benzina din seria K7 (22 iulie)
- Uzina de cutii de viteze Renault Mécanique Roumanie a produs 100.000 de cutii de viteze pentru Alianta Renault-Nissan (30 iulie)
- Sealynx Automotive Romania, furnizor de sisteme de etanseizare pentru Dacia, isi inaugureaza uzina de la Dirmanesti, judetul Arges (31 iulie)
- Fabricarea a 1.000.000 de vehicule pe platforma X90 (3 septembrie)
- Fabricarea a 3.500.000 de vehicule la Uzina Dacia de la inceputul activitatii sale (9 septembrie)
- Fabricarea a 250.000 de modele Logan MCV (18 septembrie)
- Recertificarea sistemului de management al calitatii de catre Registrul Auto Roman (7 decembrie)
sursa:ipedia.ro
Succesul Dacia incepe in 1966 la Colibasi, judetul Arges, perioada in care s-a conturat si colaborarea cu Renault , transformata mai tarziu intr-un puternic parteneriat. Temelia Uzinei de la Mioveni a fost pusa tot in 1966, iar doi ani mai tarziu actionarul societatii, adica statul roman, a semnat un contract de licenta cu Renault in urma caruia a fost fabricat primul autoturism sub sigla autohtona, batrana Dacia 1100. Aceasta era o berlina cu tractiune si motor pe spate, productia fiind sub licenta modelului R8 de la Renault. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, iar cei de la Dacia le asamblau, fiind produse circa 44. 000 de unitati in primii patru ani. Dacia 1100 a avut si o serie limitata- 1100S, cu doua perechi de faruri si un motor mai puternic, care a fost folosita de Politie. În 1969 a luat nastere generatia a doua de Dacia, modelul 1300, sub licenta lui R12 de la Renault. Aceasta era o berlina cu patru usi si tractiune fata. Anii 70 Decada anilor ’70 a insemnat un lung sir de investitii in dezvoltarea gamei de productie, care a inclus si autovehicule utilitare. În aceasta perioada, Uzina de la Mioveni a fabricat trei variante ale berlinei 1300 berline, doua "de lux" si una bicorp, urmate de Break, 1302 (papuc) si duba D6- copie a modelului Renault Estafette. Break-ul a fost produs in peste 2 milioane de unitati, devenind un simbol al industriei autohtone. La salonul de la Bucuresti din 1979 a fost prezentata varianta restilizata a modelului 1300, botezat Dacia 1310 care avea doua noi perechi de faruri, stopuri mai mari, bare de protectie si interior, toate noi.
Anii 80
Tot la evenimentul din 1979 a fost prezentata si Brasovia, un coupé pe platforma lui 1310 gandit si creat la Brasov . Dupa 1980, Dacia s-a orientat catre dezvoltarea unui model de oras, numit Dacia 500 sau Lastun, care a fost produsa la Timisoara. Aceasta avea un motor de 499 cmc si 22 CP care consuma 3,3 litri /100 km. Dupa Revolutie, modelul a fost scos din fabricatie, motivandu-se ca balanta calitate- pret inclina prea putin in favoarea primului aspect. Anii ‘80 au insemnat si nasterea modelului 2000, un alt produs "limitat", care a fost destinat oficialilor PCR. În 1983 inginerii de la Dacia au si o varianta coupé de lux, inspirata de Brasovia, care a intrat in posesia tinerilor de familie buna din acele vremuri. În 1985, mintile creatoare de la Dacia incep proiectarea primului autoturism de conceptie 100% romaneasca.
Anii 90
Din 1991 s-a produs si livrat timp de cinci ani modelul 1325 Liberta, inspirata de seria 2000 din ‘80. Primul model 100% romanesc a aparut la zece ani dupa ce a inceput dezvoltarea proiectului. 1995 este anul nasterii Dacia Nova, cu un design deloc atractiv sau inovator. Cele trei decade care s-au scurs de la lansarea primului model Dacia au insemnat si producerea masinii cu numarul 2.000.000. Tot in 1998 a fost lansat si motorul de 1,6 litri cu injectie monopunct Bosch care a intrat in dotarea Novei. Marea schimbare a venit in 1999, cand Renault a cumparat pachetul majoritar de actiuni din capitalul societatii si a promis ca va lansa un model nou, promisiune concretizata in anul 2000 prin aparitia Super Nova, cu un motor de 1,4 litri MPI.
Anii 2000
SuperNova a avut viata scurta, fiind inlocuita in 2003 de Solenza, care a insemnat si deschiderea unui nou capitol in evolutia marcii. Solenza a fost disponibila cu motor pe benzina de 1,4 litri sau diesel de 1,9 litri. În 2004 s-a incheiat productia modelelor Berlina si Break si a aparut Logan- un autoturism complet nou ca design si performante. Anii urmatori au insemnat investitii importante in modernizarea produselor familiei Dacia, fiind scoase pe piata atat produse noi, cat si variante restilizate. Logan este modelul record al celor de la Dacia, inregistrand in 2005 o cifra de peste 172.000 unitati produse si 164.000 livrate. În 2006 a fost prezentat un prototip botezat Logan Steppe, insa in productia de seria a ajuns Logan MCV un model cu sapte locuri pe trei randuri. În 2007 a iesit pe piata Dacia Logan Van, o utilitara, iar in 2008 imaginea brandului este schimbata radical prin lansarea Sandero, un model cochet, cu un design tineresc si peformante imbunatatite. Anul acesta asteptam pe piata primul 4X4 din gama Dacia.
"Este interesant, o evolutie fata de Solenza si Logan“ - Justin Capra, inventator
"Nu am fost la curent cu aceasta noutate, insa ii stiu pe designerii romani care au lucrat la acest model, ei fiind o echipa recunoscuta si premiata in Occident. Mi se pare un model interesant, a iesit foarte bine, insa se pune problema economiei si ecologiei. Oricum, are multe lucruri in plus fata de ceea ce inseamna Dacia, este o evolutie vizibila in raport cu ceea ce a fost Solenza sau Logan. Volumul mi se pare incapator, ca tot este acum o criza spatiala, insa o masina da 2 la suta randament daca este folosita de o singura persoana. La noi lumea isi ia masina cu cinci locuri, pe care o foloseste la capacitatea aceasta numai duminica. Acest concept mi se pare realizabil, este atractiv insa eu nu o sa imi cumpar niciodata un model clasic, de serie. Astept sa vina caldura sa-mi scot vehiculele cu 2, 3 sau patru roti, iar pana atunci circul cu un Tico imprumutat".
"Este doar un exercitiu de design Renault Dacia“ - Sergiu Tudose, editor Pro Motor aflat la Salonul de la Geneva
"Cu totii ne asteptam la SUV, insa am descoperit acest crossover MPV futurist, cu design robotizat si destul de sport. Cei mai multi nu stiu ce se intampla cu aceasta marca, insa cred ca le place Duster, are trasaturi interesante. Totusi, este doar un exercitiu de design al Renault Dacia, si nimic mai mult, lucru declarat si de echipa Renault aflata la Salon. Orice concept este un pas inainte, insa sa nu se astepte nimeni ca Duster sa fie produs de serie. Jante de 21 inch nu o sa existe prea curand pe Dacia, sunt prea mari, pe cei 4.2 metri lungime nu prea poti sa faci un cross decent, iar la 105 CP nu impresioneaza. Oricum, toata lumea asteapta de fapt SUV-ul Dacia "
"Lucram cu aceiasi producatori, e firesc sa se simta mirosul Dacia“ - Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia
"Conceptul Duster atrage atentia, e tot ce vrei: modern, musculos, sport. Accept ca poate sunt subiectiv, insa se detaseaza de alte modele de la Geneva. Unul dintre vizitatorii nostri care a urcat la volanul Duster ne-a spus ca se simte mirosul Dacia si nu intelegea de ce. Explicatia e simpla, marca a evoluat, gama de produse este total schimbata, insa noi lucram cu aceiasi producatori, pentru spuma poliuretanica, pentru scaune, pentru diferite elemente de interior. E firesc sa se simta mirosul Dacia. Daca in urma cu zece ani mi-ar fi spus cineva ca Dacia o sa fie in centrul Salonului de la Geneva as fi spus ca e prea frumos. Însa acum suntem aici, marca a evoluat, sunt mandru. Toata lumea ne intreaba daca il scoatem pe piata, insa deocamdata e un concept si noi avem o strategie stabilita pana in 2012. S-ar putea ca unele elemente sa se regaseasca pe un viitor produs Dacia, insa deocamdata de pregatim sa lansam un model nou, un 4x4, spre sfarsitul acestui an"
Familia Dacia
-1966 - Constructia Uzinei de Automobile Mioveni
-1968 - Lansarea modelului Dacia 1110 (licenta Renault R8)
-1969 - Lansarea modelului Dacia 1300 (licenta Renault R12)
-1973 - Lansarea modelului Dacia 1300 Break
-1975 - Lansarea modelului Dacia 1302 Pick-Up
-1987 - Lansarea modelului Dacia 1320
-1991 - Lansarea modelului Dacia 1325 Liberta
-1992 - Lansarea modelului Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
-1995 - Lansarea modelului Dacia Nova, prima masina de conceptie 100% romaneasca
-1999 - Renault achizitioneaza 51% din capitalul Dacia
-2000 - Lansarea modelului Dacia SuperNova cu motopropulsor Renault
-2002 - Lansarea gamei de vehicule utilitare cu motorizare Diesel Renault
-2003 - Lansarea modelului Dacia Solenza
-2004 - Lansarea modelului Logan, incheierea productiei Berlina si Break
-2005 - Lansarea modelului Logan diesel
-2006 - Lansarea Noii Colectii Logan si a versiunii Logan Prestige - Lansarea versiunii Logan MCV
-2007 -Lansarea modelelor Logan Van, Logan GPL, Logan Pick-Up
-2008 - Lansarea Sandero- modelul care schimba radical imaginea marcii
-2009- Este asteptata Dacia 4x4
SURSA 02
Inca de la inceput au existat legaturi stranse de colaborare Dacia si Renault. Din 1999, Dacia face parte din Grupul Renault, afirmandu-si tot mai mult vocatia sa de marca internationala.
Inceputurile
Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966. Dupa semnarea unui contract de licenta intre Renault si statul roman in 1968, incepe fabricarea modelului Dacia 1100 sub licenta R8, urmat in 1969 de Dacia 1300, sub licenta R12. Intre anii 1970-1980, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele care va cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane si utilitare. Automobile Dacia continua autonom productia de autoturisme derivate din gama Renault 12 si dupa anul 1978. Anul 1995 este marcat de lansarea primului autoturism conceput 100% de inginerii romani, Dacia Nova. In 1998, anul in care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe portile uzinei a iesit autoturismul cu numarul 2.000.000. In acelasi an intreprinderea a obtinut Certificatului de Atestare a Implementarii Sistemului Calitatii ISO 9001.
1966
- Constructia Uzinei de Automobile Mioveni
1968
- Semnarea contractului de licenta intre Dacia si Renault
- Lansarea modelului Dacia 1110 (licenta Renault R8)
1969
- Lansarea modelului Dacia 1300 (licenta Renault R12)
1973
- Lansarea modelului Dacia 1300 Break
1975
- Lansarea modelului Dacia 1302 Pick-Up
1978
- Incetarea contractului de licenta
1987
- Lansarea modelului Dacia 1320
1991
- Lansarea modelului Dacia 1325 Liberta
1992
- Lansarea modelului Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
1995
- Lansarea modelului Dacia Nova, prima masina de conceptie romaneasca 100%
1998
- Obtinerea Certificarii ISO 9001
- Fabricarea autoturismului cu numarul 2.000.000
Dacia si Renault impreuna de peste 35 de ani
La 2 iulie 1999 se semneaza contractul de privatizare a societatii si Dacia devine o marca a Grupului Renault, avand ca principala misiune sustinerea dezvoltarii Grupului pe pietele emergente. In 2000 are loc lansarea modelului Dacia SupeRNova, prima concretizare a colaborarii franco-romane, un autoturism echipat cu motor si cutie de viteze Renault. In noiembrie 2002 este lansata gama de vehicule utilitare echipata cu motor diesel Renault. In aprilie 2003 are loc lansarea modelului Dacia Solenza, mai intai in versiunea de motorizare 1.4 MPI, pe benzina, iar din septembrie 2003, si in versiunea diesel, 1.9D. In 2004 are loc lansarea modelului Dacia Logan in doua versiuni de motorizare: 1.4MPI si 1.6MPI. In 2005 este inaugurat Centrul de Export CKD (ILN) si este lansata cea de-a treia versiune de motorizare din gama Logan - 1.5dCi. Datorita modelului Logan, Dacia isi depaseste in 2005 toate recordurile sale anterioare de productie (172.000 de unitati) si vanzari (164.000 de unitati).
1999
- Renault achizitioneaza 51% din capitalul intreprinderii Dacia
2000
- Lansarea modelului Dacia SuperNova, vehicul echipat cu un grup motopropulsor Renault
2002
- Lansarea gamei de vehicule utilitare cu motorizare diesel Renault
2003
- Lansarea automobilului Dacia Solenza
- Participatia Renault la capitalul Dacia ajunge la 99%
- Inaugurarea Centrului de Piese de Schimb
2004
- Lansarea autoturismului Logan
- Incetarea fabricatiei modelelor Berlina si Break
1.959.730 unitati produse din anul 1968; scoaterea din fabricatie a motorului tip C 1.6 l 68 CP (2.527.155 unitati produse din anul 1971)
2005
- Lansarea modelului Logan diesel
Obtinerea certificarii ISO 14001 pentru mediu
- Fabricarea automobilului cu numarul 2.500.000
- Inaugurarea Centrului de Export CKD
- Record absolut de productie: peste 172.000 de unitati
2006
- Lansarea Noii Colectii Logan si a versiunii Logan Prestige, echipata cu motorul 1.6 16V (105 cp), in septembrie
- Lansarea versiunii Logan MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie)
- Oprirea fabricatiei modelului Dacia Pick-Up (decembrie)
2007
- Lansarea modelului Logan Van (ianuarie)
- Lansarea modelului Logan GPL (mai)
- Lansarea modelului Logan 1.5 dCi 85 CP (septembrie)
- Fabricarea autoturismului Logan cu numarul 500.000 (septembrie)
- Lansarea modelui Logan Pick-Up la Salonul Auto de la Bucuresti (octombrie)
- Fabricarea autoturismului Dacia cu numarul 3.000.000 (octombrie)
2008
- Lansarea modelului Dacia Sandero la Salonul Auto de la Geneva (iunie)
- Lansarea Noului Logan (iulie)
- Lansarea Noului Logan MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie)
- Obtinerea recertificarii ISO 14001 pentru mediu (21 octombrie)
- Fabricarea autoturismului Dacia Sandero cu numarul 50.000 (noiembrie)
2009
- Fabricarea a 100.000 Dacia Sandero la Uzina de la Mioveni (13 mai)
- Aniversarea a 5 ani de la prezentarea primului autovehicul Dacia Logan (2 iunie)
- Lansarea Declaratiei de Mediu Dacia (5 iunie)
- Introducerea motorizarii 1.2 16 V 75 CP pe modelele Dacia Logan berlina si Dacia
- Sandero (22 iunie)
- Lansarea versiunii Prestige pentru Logan MCV (24 iunie)
- Aniversarea a 10 ani de la preluarea Dacia de catre Grupul Renault (2 iulie)
- Uzina Mecanica Dacia a produs 1.000.000 de motoare pe benzina din seria K7 (22 iulie)
- Uzina de cutii de viteze Renault Mécanique Roumanie a produs 100.000 de cutii de viteze pentru Alianta Renault-Nissan (30 iulie)
- Sealynx Automotive Romania, furnizor de sisteme de etanseizare pentru Dacia, isi inaugureaza uzina de la Dirmanesti, judetul Arges (31 iulie)
- Fabricarea a 1.000.000 de vehicule pe platforma X90 (3 septembrie)
- Fabricarea a 3.500.000 de vehicule la Uzina Dacia de la inceputul activitatii sale (9 septembrie)
- Fabricarea a 250.000 de modele Logan MCV (18 septembrie)
- Recertificarea sistemului de management al calitatii de catre Registrul Auto Roman (7 decembrie)
sursa:ipedia.ro
0 comments: