Miorita - Una dintre cele mai cunoscute balade romanesti

SURSA 2
Balada, este opera epica in versuri in care se povestesc fapte din trecut. Miorita a fost considerata "cea mai frumoasa epopee pastorala din lume". George Calinescu, o considera "unul din cele patru mituri fundamentale ale poporului nostru, comuniunea om-natura, in existenta ei pastorala". In structura compozitionala a baladei se disting mai multe motive si teme fundamentale intr-o desavarsita constructie epico-lirico dramatica. Semn distinctiv al spiritualitatii romanesti, ea are la baza transhumanta, vechi obicei al ciobanilor de a cobora turmele la iernat si de a le urca din nou primavara. Valoarea baladei nu sta in subiectul ei, ci in forma artistica exceptionala, incepand cu metafora si sfarsind cu alegoria. "Miorita", incepe epic, expozitiunea fiind cadrul in spatiu "ondulat" al plaiului romanesc, prin metafora unica "Pe-un picior de plai / Pe-o gura de rai". Cadrul natural in care se petrec intamplarile, e parte componenta a frumusetilor patriei noastre, un admirabil tablou de natura insorit, inundat de lumina, frumusete si optimism, in comparatie cu gandurile sumbre de la "apus de soare". Timpul este toamna, cand ciobanii coborau "la vale" dar actiunea este atemporala, fara a fi precizat in care toamna a transhumantei se petrece. Prin interjectia "iata", sunt introdusi in cadru cei trei ciobanei. Prezentul etern, sugereaza ca ciobanii vin si pleaca dintotdeauna, catre totdeauna. Remarcam repetitia in enumeratie si cifra fatidica "trei". Conflictul dintre ciobani declanseaza intriga: "o manifestare umana monstruoasa" - (G. Calinescu) - este hotararea ciobanului ungurean si a celui vrancean de a-l omori pe baciul moldovean, "C-are oi mai multe / Mandre si cornute. Urmatorul motiv are in centru oita nazdravana, personificata si inzestrata cu grai si cu puteri de prezicere. Dialogul dintre oita si cioban releva sentimente puternice de adanca afectiune. Apelativele "draguta mioara", "dragutule bace", diminutivul "bolnavioara", arata participarea afectiva, dragostea reciproca dintre stapan si mioarele sale. Testamentul este partea cea mai ampla, nucleul constructiei baladei. Lipsa deznodamantului a dat nastere interpretarilor. Atitudinea baciului moldovean in fata mortii este demna, el o priveste cu barbatie, calm si echilibru. Testamentul are doua secvente: ingroparea si jelirea dupa datina, precum si alegoria Alegoria e principala sursa a echilibrului sufletesc al ciobanului. "Alegoria moarte - nunta este o metafora fara pereche" - (Sadoveanu). Ciobanul, pentru implinirea datinei, isi imagineaza o nunta cosmica, fantastica, reflectand dragostea de natura a omului din popor. La baza alegoriei sta atat frumusetea sufletului sau de a nu indurera pe cei dragi prin disparitia sa, cat si explicatia etnografica: mortilor tineri in ceremonialul de inmormantare le sunt introduse si elementele ceremonialului de nunta. Eroul transforma astfel un moment nefericit, in bucuria fuziunii cu natura, prezentand o nunta hiperbolica la care ia parte universul intreg: elementele cosmice imbinate cu cele terestre. La nunta identificata cu moartea nu lipsesc obiectele rituale traditionale: cununa, lumanarile, mirii, preotii, mireasa este o metafora neobisnuita pentru moarte: "o mandra craiasa a lumii mireasa". Motivul maicutei batrane contine doua portrete cu rol de simbol: al dragostei materne si filiale. Portretul mamei are doar doua trasaturi de ordin fizic: "maicuta batrana / cu braul de lana" ce intruchipeaza iubirea materna, mama dintotdeauna ingrijorata pentru fiul ei. Repetitia si monorima creata de gerunzii, accentueaza intensitatea disperarii din sufletul ei. Prin ochii inlacrimati ai mamei se contureaza portretul celui disparut. E un model de frumusete barbateasca asemenea Fat-Frumosului din basme "mandru ciobanel / tras ca prin inel". Fiind o opera epica populara, de mare intindere, expresie a unui mit fundamental al poporului nostru, in care se explica semnificatia atitudinii in fata mortii, "Miorita" are toate caracteristicile unei balade.
SURSA 3
Mioriţa este un poem folcloric românesc, răspândit în peste 1500 de variante în toate regiunile României. Este o creaţie populară specific românească, nefiind cunoscută la alte popoare. Cântecul a fost zămislit în Transilvania, având la bază un rit de iniţiere şi interpretat sub forma de colindă, în timpul sărbătorilor de iarnă. S-a transformat în baladă (în regiunile din sudul şi estul ţării), în această versiune fiind socotit un text literar desăvârşit din punct de vedere compoziţional şi stilistic. A fost analizat şi comentat de cei mai de seamă oameni de cultură români. Motivul mioritic a constituit sursă de inspiraţie pentru scriitori, compozitori şi artişti plastici români şi străini. A fost tradus în peste 20 de limbi străine. Este socotit unul din cele patru mituri fundamentale ale literaturii româneşti, iar în prezent este un brand cultural naţional. Originea şi semnificaţia titlului * Etimologie şi semantică. Mioriţa - s.f., "oaie tânără, mială"; în general oaie; diminutiv de la mioară > mia (+ suf. -ioară), din lat. agnella (cf. Puşcariu, 1054; Capidan; etim. acceptată de DEX şi DAR), prin disimularea grupului gn > mn > m, cu o formă intermediară (a)mnel (cf. Candrea-Densuşianu) → (în l. rom.) miel, mia, mior. * Semnificaţie mitologică. Oaia este primul animal domesticit de om, din raţiuni economice, crescut şi sacrificat pentru hrană (carnea, laptele şi derivatele sale) şi îmbrăcăminte (lâna, pielea). Apare în mitologiile unor popoare, ca simbol religios (creştinism), animal totemic sau animal fantastic (mitologiile caucaziene); ca animal oracular e semnalat numai în mitologia românească (balada Mioriţa). Oaia năzdrăvană din balada Mioriţa denunţă unui cioban complotul urzit împotriva lui de alţi doi fârtaţi. * Semnificaţie culturală. Cântecul mioritic este socotit una dintre cele mai reprezentative creaţii folclorice româneşti de factură pastorală şi reprezintă un simbol al perenităţii poporului român, păstoritul fiind o îndeletnicire străveche. "Reconstituirea" genezei cântecului permite incursiuni în cultura şi realităţile etnografice ale satului românesc tradiţional. * Semnificaţia şi istoria titlului. În Transilvania, e numit generic Colinda păcurarului. Episodul Oaia năzdrăvană a fost adăugat numai după ce cântecul a traversat Carpaţii şi s-a transformat în baladă. Astfel, în sudul şi estul ţării, rapsozii îl numeau generic Cântecul mioarei. Titlul baladei, Mioriţa, a fost propus pentru prima dată de către Vasile Alecsandri (1850), în mod convenţional şi ulterior acceptat unanim (la vremea respectivă versiunea primară, Colinda păcurarului nu era cunoscută de către folclorişti). * Definirea cântecului "mioritic". Exegeţii Mioriţei au definit-o ca fiind un bocet, epopee pastorală, cântec de jale, legendă, doină, cântec de nuntă, incantaţie rituală, cântec religios, mit, etnomit sau cântec din bătrâni. Adrian Fochi a identificat două versiuni: colind (versiunea primară), cu circulaţie atestată în Transilvania, Banat, Crişana şi Maramureş, respectiv baladă - în Oltenia, Muntenia, Dobrogea şi Moldova. Mioriţa (colind / baladă) este o creaţie folclorică muzicală, în spaţiul consacrat fiind interpretată vocal şi instrumental (după caz), respectându-se caracterul sincretic (text - melos) specific creaţiilor populare. Din punct de vedere al oralităţii, Mioriţa este un text literar cu valenţe discursive. În plan exegetic, este cel mai controversat text folcloric românesc, din cauza atitudinii aparent paradoxale a eroului principal (vezi Polemici despre fatalismul mioritic).
0 comments: