Istoria automobilului

      Inca din cele mai vechi timpuri, omul a cautat metode prin care sa poata transporta diferite materiale sau hrana de la distante mult mai mari. Astfel, el a construit, folosindu-si inteligenta cu care este inzestrat, diferite mijloace de transport, de la cele mai rudimentare, atingand apogeul in sec. al XIX-lea, odata cu inventia automobilului.
    Prima constructie considerata vehicul, in sensul de constructie destinata transportului, a fost targa purtata de oameni. Apoi, aceasta a evoluat, deoarece omul a ajuns la concluzia ca fortele naturii inconjuratoare mult superioare lui, trebuie captate si folosite in beneficiul sau. De aici incepe domesticirea animalelor si aparitia unui nou mijloc de transport - tractiunea animala. Astfel, targa a fost inlocuita de caruta, iar odata cu domnia lui Ludovic XVI, au aparut calestile, berlinele, cabrioletele, etc., ce reprezentau rangul si puterea economica a nobililor care le posedau.
    Incepand cu aceasta perioada, trasurile s-au dezvoltat foarte mult, din mai multe puncte de vedere. Pe langa partea artistica, deoarece unele trasuri erau adevarate opere de arta, s-a dezvoltat si partea mecanica, inventandu-se diferite mecanisme destinate franarii.
    Aparitia bicicletei are o mare importanta in aparitia automobilului, deoarece multe realizari tehnice din industria bicicletelor le gasim in constructia automobilului. Dar cea mai importanta inventie care si-a adus cel mai mare aport in contructia automobilului, este motorul actionat cu puterea aburului.     Aceasta s-a concretizat in anul 1769, cand Francois Cugnot a construit primul autovehicul dotat cu un motor cu abur.
    Trasurile cu aburi au avut un impact deosebit de important in istoria automobilului, implicit a omenirii. Aceste vehicule au fost bine primite de oamenii vremii, fapt ce contribuie mult la dezvoltarea lor. Ca dovada a interesului, avem o forma incipienta a codului rutier, aparut pentru prima data in Anglia sub numele de “Red Flag Act" in 1865, care obliga vehiculele sa circule cu o viteza de 2 mile in orase si de 4 mile in afara oraselor.
     Dupa aparitia motorului cu ardere interna, cu pistoane in miscare rectilinie, alternativa, putem vorbi in adevaratul sens al cuvantului de aparitia automobilului. O importanta deosebita o au si marile descoperiri ale vremii, cum ar fi:
- realizarea electromagnetului de catre Ampere in 1830;
- descoperirea fenomenului de inductie in 1831 de catre Faraday;
- bobina de inductie construita in 1855 de catre Ruhm Korff;
- acumulatorul electric inventat de Plaute, in 1959.
     Prima masina generatoare de curent electric a fost invenatata de Gramme in 1869 – 1970, iar primele puturi de petrol dateaza din 1830, in timp ce vulcanizarea cauciucului a fost realizata de Goodyear, inca din 1838.
    Adevaratul stramosi al automobilului este reprezentat de motorul si autovehicolul inventate de Etienne Lenoir: motorul cu gaz brevetat in 1860. 

    Surpriza a venit insa nu din partea Anglei sau a Frantei, ci din partea Germaniei, reprezentata de mototrul mecanicului Nikolaus Otto. Acest motor a uimit organizatorii expozitiei de la Paris din 1867. Daca motorul lui Lenoir consuma 23 metri cubi de gaz pe CP/h, motorul lui Otto folosea numai 0,8 metri cubi de gaz, iar randamentul era de 16 %, in timp ce la primul era de 3–4 %. In 1877, dupa mai multe imbunatatiri, Otto si-a patentat motorul in patru timpi, cunoscut pe toate continentele sub numele de “Otto- Dentz” O alta inventie importanta este reprezentata de motorul cu autoaprindere, brevetat de Rudolf Diesel la 28 februarie 1892.

     Automobilul
    Adevaratii pionieri in constructia automobilului sunt considerati Lenoir, Delamare - Deboutterville, Daimler, Benz si Ford. Odata cu ei apar si firmele specializate in constructia automobilului.
Prima firma se numea “Panhard – Levassor” si a fost fondata in anul 1845, folosind motoare Daimler. In 1898, apare firma Peugeot, care va construi si un motor cu acelasi nuume.
Firma Renault isi are inceputurile in anul 1899, descrisa de Louis Renault, impreuna cu cei trei frati ai sai. Renault a scos pe piata primele automobile de constructie proprie in anul 1902. Uzinele Fiat si-au deschis portile in anul 1899, urmate de Mercedes, in anul 1900.
In 1896 a luat nastere societatea “English Daimler Company”, iar in 1898 a realizat primul automobil de constructie proprie. Tot in Anglia, in aceasta perioada au aparut marci precum Lachester, Tonicroft, Napier, etc.


     Cînd a împlinit automobilul 100 de ani?
     La 29 ianuarie 1986, lumea a avut un prilej de sarbatoare cu totul deosebit: automobilul împlinise 100 de ani. Exact cu 100 de ani în urma, inginerul Carl Benz(1844-1929) din Mannheim, fiu al unui mechanic de locomotiva din Padurea Neagra, a obtinut brevetul primului vehicul actionat de un motor cu ardere interna. Nici priceputul Benz nu putea banui ca acest document urma sa fie considerat mai tîrziu certificatul de nastere al automobilului. Si nici macar faptul ca brevetul sau avea sa devina piatra de temelie pentru construirea a miliarde de masini, în lumea întreaga.
    Cum arata "automotorul brevetat" conceput de Carl Benz? Nu se asemana cîtusi de putin cu un automobile de astazi, aducea mai degraba cu o trasura deschisa, din cele trase de cai. Pe axa din spate erau fixate doua roti subtiri, aproape de înaltimea unui om, cu anvelope din cauciuc dur si spite din sîrma. În fata scîndurii de support pentru picioare era dispusa o mica roata cu spite, cu ajutorul careia vehiculul putea fi condos, printr-un sistem de pîrghii. Daca s-ar mai întîlni cineva astazi pe strada cu un asemenea triciclu, i-ar fi greu sa creada ca este vorba de un automobil. Si totusi era cel dintîi vehicul
automobil-adica autopropulsat!
     În spatele banchetei pufaia un mecanism de antrenare senzational pentru epoca respectiva: un motor de 0,88 CP cu ardere interna, cu un cilindru si racit cu apa.
     Acesta punea în miscare axa din spate si rotile prin intermediul unor curele, lanturi si al unor arbori. Cea mai mare si vizibila piesa era un volant orizontal, turnat din fonta.
     În calatoriile sale de proba, trebuia ca Benz, mai întîi, sa porneasca motorul cu volantul. Apoi sarea repede în fata, pe bancheta, cupla în unica viteza si pleca bubuind de zor. Oricum,cu 16 km/h!Acest îndraznet stramos al automobilului, creat de Carl Benz, poate fi vazut si astazi la Muzeul German din Munchen.
 

0 comments:

Free Page Rank Tool